Antallet af abonnementer
Den første ting jeg har fået øje på er, at vi i Danmark kun har ét abonnement at vælge i mellem - og det er jo reelt ikke noget valg. I Cananda og England har de 4 abonnementer og i Sverige 3 at vælge i mellem.

Det er første sted Telia dumper. Folk er forskellige og har forskellige behov, så med mindre ALT er inkluderet frit i et abonnement er det simpelthen ikke godt nok kun at have et.

Priser (i danske kroner)
Priserne svinger i Canada fra 280 kr om måneden til 540 kr om måneden. I Sverige er det fra 240 kr til 680 kr. I England er det fra 280 kr til 700 kr. Telia i Danmark har kun et valg til 599 kr.

Som det ses ligger Telia midt i feltet en anelse mod den dyre ende, der findes dyrere og der findes billigere. Fejlen fra Telias side, er at de udlukker alle dem med et lille forbrug. Det er andet sted Telia dumper. I de andre lande, kan man komme med på iPhone-vognen for færre penge. Selvfølgelig får man heller ikke så meget for pengene, men det er ikke det er er pointen.
Det skal selvfølgelig med, at bindingsperioden er forskellig. I Danmark er den kun 6 måneder, mens den i England og Sverige er 18 mdr. Det giver naturligvis mulighed for at sænke abonnementet når der er længere tid til at betale tilbage. Men det er ikke hele sandheden, for i både England og Sverige er minimumsprisen over bindingsperioden kun ca. 1.500 kr højere end i Danmark, og så er der jo inkluderet forbrug i 18 måneder også.

Indhold
Det er svært at sammenligne indholdet i de forskellige abonnementer, men der er alligevel nogle tydelige forskelle. I England er alle abonnementer med fri data. I Canada er mindste abonnement med 400 MB. I Danmark er der fri sms, mens det i de tre andre lande er begrænset.

Det er tredie sted Telia dumper - også i Sverige og til dels Rogers i Canada. De har simpelthen ikke forstået, at iPhonens force (ja nærmest berettigelsesgrund) er data. Uden date, kan man lige så godt lade være med at anskaffe sig en iPhone. Det er netforbindelsen der er det primære ved en Phonen og ødelægger man brugen af den med en elendig dataplan, så er det ikke godt nok. Meget bemærkelsesværdigt, er det kun O2 i England der har fri data og de er også de eneste der allerede har erfaring med iPhonen fra den nuværende udgave. De ved med andre ord, hvad der skal til.
I stedet har Telia valgt at give fri sms. Jeg gentager lige: Fri sms. Hvis Telia tror, at iPhonen skal markedsføres på fri sms, så tager de grueligt fejl. Min påstand er, at en typisk iPhonebruger sende flere mails end sms.

Konklusion
Telia i Danmark dumper med et brag. Ikke nødvendigvis fordi deres abonnement er for dyrt i forhold til hvad man får, men fordi de grunlæggende ikke har forstået hvad den typiske iPhone-brugers behov er og det er data. Telia hævder, at 300 MB data om måneden er nok til "flere tusinde hjemmesider". Dette er simpelthen ikke korrekt, tallet er under 1000 i dagens Danmark. Og selvom det også lyder af meget er det det ikke. Besøger du 10 sider om dagen og læser 3 undersider hvert sted, så har du brugt de 300 MB på en måned. Hertil kommer email, GPS, 3. parts programmer osv. Sekundært dumper Telia fordi de ikke har giver folk mulighed for at hoppe på iPhone-vognen til en billigere pris ved at tilbyde forskellige abonnementer, evt, helt uden indhold, så man selv kan vælge blandt Telias eksisterende abonnementer alt efter ens behov.

Hvis iPhonen skal blive en succes skal Telia ændre sit abonnement, det er der ingen tvivl om. Nu er Telia selvfølgelig sat i verden for at tjene flest mulige penge, og ikke for at få iPhonen til at blive en succes, så det sker nok ikke. Spørgsmålet er bare, om folk er villige til at æde de 6 mdr. for så at skifte selskab eller de helt holder sig væk.

Og hvis ikke jeg kan kalde mig teleanalytiker nu, så ved jeg ikke hvad der skal til... (trofaste læsere ved hvad eller hvem jeg hentyder til.)

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.