iPhone fejl-meddelelser i iTunes - sådan løser du dem
Når du synkroniserer din iPhone eller iPad med iTunes eller når du vil gendanne eller opdatere din enhed har du måske af og til oplevet at et eller anden går galt og du får en fejlmeddelelse. Disse iTunes-fejlmeddelser er sjældent noget man kan bruge til noget i sig selv, da man oftest bare får oplyst, at der er tale om en ukendt fejl som angives med en fejlkode i form af et tal. Nogen nærmere forklaring eller løsningsforslag kommer iTunes sjældent med.
Heldigvis er disse fejl ikke helt ukendte. I hvert fald er der ofte en god forklaring på hvad en given fejlmeddelelse i iTunes dækker over.
Typisk ser en fejlmeddelelse ud som følger:
"iPhone [enhedens navn] kunne ikke gendannes. Der opstod en ukendt fejl [fejlkode]".
Det vigtige her er den fejlkode - det tal - der angives til sidst. Find tallet i den oversigt over de hyppigste fejlmeddelelse, jeg har lavet nedenfor. Her står der hvad fejlkoden betyder og hvordan problemet løses. Oplysningerne bygger på mine egne erfaringer indsamlet gennem flere år og hvad jeg har kunnet finde rundt omkring på nettet.
De almindeligste fejlmeddelelser i iTunes - sådan løser du dem
Bemærk at der kan være lidt forskel på hvordan en given fejl løses alt efter hvilken enhed du har. Virker løsningen ikke første gang, så prøv en gang mere. Nogle gange skal du bare prøve nogle gange for at få det til at virke.
Typisk er løsningen at sætte sin iPhone i DFU-mode. Se her hvordan du gør det: Sådan sætter du din iPhone eller iPad i DFU-mode
Fejl (1)
Betyder at din iPhone ikke er ordentligt i den såkaldte DFU-mode. Sæt din iPhone i DFU-mode og prøv igen. Fejlen kan i sjældne tilfælde skyldes et hardwareproblem.
Fejl (3)
Fejlen er typisk forårsaget af et hardwareproblem.
Fejl (6)
Betyder at din iPhone ikke er ordentligt i den såkaldte DFU-mode. Sæt din iPhone i DFU-mode og prøv igen.
Fejl (9)
Denne fejl er er relativ sjælden, så mine erfaringer er sparsomme. Noget tyder på, at fejlen kommer, hvis gendannelsesprocessen af en eller anden grund bliver afbrudt midt i forløbet. Løsningen er at prøve en igen.
Fejl (10)
Denne fejl kommer når du forsøger at gendanne din enhed til en firmware der ikke understøttes af iTunes. Typisk fordi iTunes ikke er opdateret. Løsningen er at opdatere iTunes og prøve igen.
Fejl (20)
Denne fejl kommer når du forsøger at gendanne din enhed til en firmware der ikke understøttes af iTunes. Typisk fordi den version af iOS du vil gendanne til er for gammel og ikke længere understøttes af iTunes. Løsningen er at bruge en ældre udgave af iTunes eller at opdatere iOS til en nyere version.
Fejl (21)
Ukendt fejl, der typisk skyldes hardwareproblemer.
Fejl (23)
En fejl der kommer, hvis der sker en fejl under flash af basebandet. Telefonen bliver fastlåst i recovery-mode, fordi iTunes ikke længere kan finde iPhonens IMEI-nummer. Der findes (så vidt jeg ved) ingen kendt metode til at løse problemet på.
Fejl (28)
Skyldes som regel en hardwarefejl. Kan af og til løses ved at sætte iPhonen i DFU-mode og prøve igen.
Fejl (39)
Optræder når du forsøger at synkronisere din iPhone med computeren. Typisk når du forsøger at slette billeder. På Mac kan en løsning være at slette cachen i iPhoto eller Fotos.
Ellers kan du i iTunes med iPhonen tilsluttet gå til Fotografier og fjerne markeringen ud for alle fotos. Det vil slette alle de fotos der er synkroniseret over på iPhonen. Nu burde du kunne synkronisere igen.
Fejl (53)
Fejlen opstår fordi iPhonen fejler en sikkerhedstest i iTunes. Opdater iTunes for at løse problemet.
Fejl (1011) og Fejl (1015)
En fejl som kommer når du op- eller nedgraderer sin firmware. Rent teknisk skyldes fejlen af basebandet fejler sikkerhedsproceduren. Gendannelsesprocessen går derfor i stå. Rent praktisk betyder det, at kun selve firmwaren, men ikke basebandet, er blevet op- eller nedgraderet. iPhonen vil derfor stadig være i recovery-mode. Løsningen er at sætte iPhonen i DFU-mode og prøve igen.
Fejl (1403)
Betyder at firmwarefilen er beskadiget. Prøv at hente filen igen.
Fejl (1600-1650)
Fejl der typisk skyldes problemer med USB-kablet. Udskift kablet og prøv igen.
Fejl (3200)
Skyldes manglende kommunikation med eller godkendelse af opdateringen på Apples servere. Prøv igen et par gange, så burde det lykkedes.
Fejl (3259)
Skyldes netværksproblemer. Slå firewall og antivires fra og prøv igen.
Fejl (3601)
Opstår hvis ens nye iPhone har det samme navn som en tidligere iPhone, der har været anvendt i samme iTunes. Giv din nye iPhone et unik navn.
Fejl (13019)
Denne fejl opstår under synkronisering af indhold til iPhonen. Fejlen er relateret til memoer (voice memos), så den hurtige løsning er at slette alle memoer på iPhonen og i iTunes og synkronisere igen. Vil du bevare dine memoer, kan du fjerne fluebenet ved "include voice memos" under Musik-fanebladet i iTunes, så du ikke synkroniserer memoerne. Hvis det ikke virker, er den eneste løsning at gendanne telefonen (husk at tage sikkerhedskopi).
Andre fejl
Der findes masser af andre fejl. Typisk falder de i en af to kategorier. Enten skyldes de hardwarefejl eller problemer med kommunikationen til Apples servere. Prøv at sætte iPhonen i DFU-mode og prøv igen. Andre løsningsforslag er at skifte kablet. Genstart evt. også iTunes eller din computer inden du prøver igen.
Jeg hører gerne om andre fejlmeldinger eller andres erfaringer med ovenstående fejl.
Artiklen ajourført i marts 2019.