Problemer med iPhonens mikrofon er typisk relateret til hardwaren. I visse tilfælde kan problemerne dog være forårsaget af, at nogle softwareindstillinger er sat "forkert", eller at andre forbundne enheder har problemer. Så oplever du mikrofon-problemer på din iPhone - enten at der slet ikke er hul igennem, eller at lyden måske bare er lidt ulden - så tjek først, om du selv kan løse problemet, inden du indleverer iPhonen til service.

Heldigvis er det ret nemt at fejlsøge og få løst i langt de fleste tilfælde. Dette uanset om du har problemer med, at mikrofonen ikke virker i en bestemt app, eller når du tilsluttet et headset etc. Bare følg gennemgangen herunder punkt for punkt.

Sådan finder og løser du problemer med iPhonens mikrofon

Vejldningen herunder gælder alle iPhone-modeller og kan også benyttes, hvis der er iPad'en, der er bøvl med.

Hvis du mener, at problemerne skyldes at du har tabt iPhonen i vand, eller at den på anden vis er blevet våd, så start med at få tørret din iPhone. Nyere iPhones er vandtætte til en vis grad, og tager ikke skade af at blive våde, men vand i højttaler eller mikrofon kan sagen give ulden lyd indtil vandet er væk. Hold din iPhone lodret, så vandet kan løbe ud, og giv den evt. et par ryst for at få vandet ud. Er din iPhone decideret vandskadet, hjælper nedenstående vejledning nok ikke.

1. Frakobl eventuelle Bluetooth-enheder

Er din iPhone forbundet til en Bluetooth-enhed, er der en god chance for, at problemer ligger her. Når iPhonen er forbundet til en Bluetooth-enhed kan denne nemlig frakoble iPhonens mikrofon, fordi enheden i stedet bruger sin egen indbyggede mikrofon. En typisk grund til at iPhonens mikrofon ikke virker, er altså at den er forbundet til en eller anden enhed som et sæt hovedtelefoner eller en smarthøjttaler, der måske bare ligger tændt i huset et sted.

Start derfor med at afbryde forbindelsen til alle forbundne Bluetooth-enheder. Det klares nemmest ved at åbne kontrolcenter og trykke på Bluetooth-ikonet, hvis det er aktiveret. Hvis ikonet er blåt, skal du trykke på det for at afbryde forbindelsen til alle enheder. Bemærk, at dette kun er en midlertidig deaktivering, der gælder en dag.

Tjek om det løste problemet med mikrofonen. Hvis det gjorde, kan du nu aktivere Bluetooth igen for at finde ud af, hvilken af de forbunde enheder, der var skyld i problemet.

2. Slå iPhonens støjreduktion fra

iPhonen har indbygget funktion til støjreduktion under opkald, der som standard er slået til. Af og til kan det give problemer med ulden lyd. Du kan derfor prøve at slå funktionen fra.

Åbn appen Indstillinger og vælg Tilgængelighed i oversigten. Har skal finde og trykke på Lyd/Visuel under Hørelse. Her kan du slå "Støjreduktion ved opkald" fra. Se om det afhjælper problemet.

Hvis det hjælper at slå støjreduktion fra, er der formodentligt tale om et hardwareproblem for funktionen burde virke. Se det som en midlertidig løsning indtil du kan få serviceret iPhonen.

3. Giv tilladelse til hver enkelt apps

Har du kun problemer med at mikrofonen ikke virker i nogle apps, men virker fint i andre, skyldes det med stor sandsynlighed at den pågældende app ikke har tilladelse til at bruge mikrofonen.

Så ind i Indstillinger > Anonymitet > Mikrofon. Her kan du se om den pågældende app har tilladelse til at bruge mikrofonen. Hvis ikke, så slå det til.

4. Genstart iPhonen

Hvis intet af ovenstående har afhjulpet problemerne, så prøv en tvungen genstart af iPhonen. Det løser sikkert ikke noget, men det er nemt og hurtigt, og en del småproblemer forsvinder efter en tvungen genstart af telefonen. Det er med andre ord værd at at gøre forsøget.

Har du en iPhone med Hjem-knap så hold den og power-knappen inde samtidig indtil æblelogoet kommer frem på skærmen. Hat du en iPhone uden hjem-knap, skal du først trykke på volumen-op efterfulgt af volumen-ned. Herefter holder du sideknappen inde indtil logiet kommer frem.

5. Nulstil alle indstillinger

Se dette som absolut sidste udvej. I lighed med tvungen genstart fungerer det nogle gange som et mirakelmiddel, men generelt skal man ikke gøre sig de store forhåbninger. Problemet her er, at man efter en nulstilning af alle indstillinger, manuelt skal ændre dem tilbage, til det de stod på før. Dette inkluderer ting som Wi-Fi-kodeord etc. Det kan være ret tidskrævede. Der er med andre ord ikke ret dårligt forthold mellem sandsynlighed for succes sammenlignet med tidsforbruget. Omvendt, så er det jo ligegyldigt, hvis det rent faktisk løser problemer. Personligt ville jeg kun gøre det, hvis alt andet ikke har givet resultat.

Indlever iPhonen til service

Har intet af ovenstående hjulpet, er det nu tid til at kontakte Apple eller hvor du nu har købt din iPhone. Er du inden for garantien eller reklamationsfristen, kan du sikkert få løst problemet uden beregning. Du kan også indlevere iPhonen til en af de mange uafhængige værksteder, for at få et tilbud på reparation.

Scroll ned for at se kommentarer

             Ebog cover

Kunne du bruge tippet?

Der er mange flere hvor det kommer fra. Jeg har samlet mine 120 bedste iPhone-tips i en ny ebog (iOS 11).
Bogen har toppet bestsellerlisten i iBooks Store og kan købes for kun 49 kr.