Lanceringen af Apple Music har givet konkurrenten Spotify et boost. Det fortæller Spotifys vice president Jonathan Forster til Reuters. Tilvæksten i antallet af nye kunder er ganske enkelt steget siden Apple lancerede Apple Music i juni sidste år.

Forster mener at det skyldes, at Apple med lanceringen af deres musiktjeneste har fået sat fokus på abonnementsbaseret musik i den brede befolkning. "Det er hårdt at opbygge et nyt marked alene", siger Forster. "Det ville være forfærdeligt, hvis vi bar tog hinandens brugere, ellers vi vi fandt ud af at der var et loft på 100 millioner brugere. Det tror jeg ikke er tilfældet."

Spotify blev lanceret i Sverige i oktober 2008 og er siden ekspanderet i både Europa og USA. I dag har Spotify 30 millioner betalende kunder og omkring 70 millioner kunder på deres gratis-tjeneste. Apple har til sammenligning 13 millioner betalende kunder, mens de ikke oplyser hvor mange der har benyttet sig af den tre måneders gratis prøveperiode.

Til trods for at Spotify er verdens største abonnementsbaserede musiktjeneste, halter det gevaldigt med indtjeningen. Godt nok stiger indtægterne og har efterhånden passeret 1 milliard euro årligt. Problemet er bare at udgifterne stiger endnu mere, hvorfor underskuddet vokser. I 2014 var Spotifys underskud over 1 milliard kroner.