En af de helt store nyheder i iPhone 6s er 3D Touch. Det er en ny type multitouch, der også kan registrere, hvor hårdt man trykker samt giver haptisk feedback. Helt lavpraktisk betyder det, at man fremover får nogle helt nye muligheder at interagere med iPhonen på, og at man kan mærke at man trykker.
Tap, swipe og pinch
Vi kender alle de tre gestikulationer tap, swipe og pinch. Det vil sige det at man trykker, skubber eller kniber med to fingre på skærmen samtidig. Noget vi alle bruger dagligt og i dag tager for givet. Det var Apple der opfandt multitouch og introducerede det for hele verden med den originale iPhone i 2007.
Pop og peek
Med 3D Touch introducerer Apple to nye gestikulationer som de kalder peek og pop. Peek er et let tryk - et prik, mens pop er et hårdere og dybere tryk. Typisk vil det første blive brugt til at aktivere en menu (ala den såkaldte mouse over, vi kender fra computere) eller give et preview af eksempelvis et billede, mens det sidste bringer en dybere ind i en app eller et billede.
Sådan virker det i praksis
Et konkret eksempel kunne være, at man modtager et link i en besked. Man kan så åbne linket som et preview direkte i besked-apppen med et peek eller åbne det i Safari med et pop. Vi får med andre ord en nye type interaktion, der gør det lynhurtigt at foretage ting sammenlignet med tidligere. Apple kalder dette Quick Actions og iOS 9 er fyldt med dem i apps, på hjemmeskærmen etc.
Haptisk feedback - man kan mærke at man trykker
En vigtig ting ved 3D Touch er også, at det er koblet sammen med haptisk feedback, så man kan mærke, når man trykker. Telefonen vibrerer ganske, ganske kort tid, så det føles som om man trykker på en fysisk knap - man kan endda mærke forskel på de to typer tryk. Den ganske korte vibration snyder hjerne til at tro, at man fysisk har trykket en knap i bund til trods for at skærmen ikke har bevæget sig.
Har taget årevis at udvikle
Selve 3D Touch-teknologien virker ved at 96 sensorer placeret under glasset, måler mikroskopiske afstandændringer til selve glasset, og sammenholder det med den normale touch-sensors input. Noget der har været ekstremt vanskeligt at udvikle, men som Apple efter flere år, mener er klar til brug i en grad, så det er den absolutte nøglefunktion ved den nye iPhone.
3D Touch is something we’ve been working on for a long time — multi, multi, multi years.Jonathan Ive
I en længere artikel i Bloomberg fortæller Jonathan Ive, Apples chefdesigner og kreative leder, om hvor vanskeligt det har været for Apple at udvikle teknologien til perfektion, og hvor mange år det har taget.
Nu er 3D Touch dog klar til iPhonen, og alle de journalister der har fået lov at prøve det er begejstrede.
Scroll ned for at se kommentarer
Det er jo simpelthen også en vanvittig teknologi. Det kommer til at give så mange muligheder i fremtiden, hvor alle ting der idag gøres forholdsvis hurtigt på en smartphone, kan gøres endnu hurtigere og smartere. Det tilfører iphonen hvad det det højre museklik kan tilføre computeren, og mere til. Bliver spændende at følge, og bliver sikkert en feature som for alvor vil kunne skabe en adskillelse af interaktionen med device, fra de øvrige producenter. Hvis ipad pro kan lidt af det samme, bør man også kunne blive virkelig produktiv med dette produkt!
Bliver nødt til igen, nu i en mere korrekt tråd, at nævne at en tilsvarende 'højreklik-menu' sagtens kunne opnåes på tidligere mobiler, hvis man blot kunne aktivere den ved at lægge fingeren lidt længere tid på et ikon. I stedet for at blive til en ryst/slet funktion ville man kunne meget mere - og helt uden ny 'smart' teknologi. På ingen måde noget der vildt i mine øjne med mindre man bruger en pen på en ipad.
@iPete
Ja, der kunne man gøre, men det vil på ingen måde være det samme eller fungere på samme måde. Det kunne dog fungere som en slags nødløsning på ældre iPhones. Og så dog alligevel ikke, da det måske vil influere på mange apps, hvor et langt tryk bruges til noget andet.
Vi vil formodentligt se Android-brugere komme med samme argument, om at det bare er et langt tryk, men det er altså noget andet. Helt andet.
Jeg havde også tænkt tanken, at et længere tryk ville kunne gøre det samme. Men så tror jeg, vi undervurderer Apples evne til at skabe "en oplevelse". Oplevelsen af at der sker noget andet, når man presser i stedet for at trykke normalt, og følelsen af haptic feedback vil helt sikkert give en ny dimension. Det tror jeg, vi finder ud af, når vi selv kommer til at prøve det.
Man kan, teknisk set, putte 1000 funktioner og muligheder under samme gesture med en rullemenu, men er det intuitivt og lige så effektivt (og sjovt) at bruge?
@ John J - hvis jeg kan spare 6000+ så vil en opdatering af et langt tryk være sjovt for de fleste tror jeg.
@martin - et "langt" bruges jo iøvrigt allerede rundt i iOS uden at det på nogen måde føles lamgsomt at bruge. Feks når der zoomes på tekst etc. Det er rigeligt hurtigt til også at ku smide en menu op på et ikon. Og et argument om at Apple ikke vil lave en funktion med mindre den virkeligt er optimal døde vist med ios 4 til iphone 3g. Lad dog folk få muligheden i det mindste når det nu allerede ligger i iOS 9.
@iPete Ja helt sikkert sjovere for pengepungen :) Men Apples mål om at skabe fremragende produkter og ikke gå på kompromis er jo grunden til, de har så stor succes og har ekstremt loyale kunder. Noget som konkurrenterne ikke har forstået eller har magtet endnu.
@MartinWolsing
er der forskel på 3D touch og force touch?
hvis ikke, hvorfor vælger de så at lave navnet om?
@Viktor
Jeg var lige hurtig og skrev en regulær artikel, så andre også kan få gavn af svaret: https://onx.dk/nyheder/her-er-forskellen-paa-force-touch-og-3d-touch/