Som jeg flere gange har gjort opmærksom på, på iPhoneguide.dk, er det næppe et tilfælde, at Apple har gjort det muligt at købe og leje film i omkring 25 nye lande netop i ugen op til dagens iPhone-event. Der kommer til at foregå noget på det event, som vil være relateret til videoindhold, det er jeg stensikker på.

Noget der er så stort, at det er vigtigt at der er videoindhold tilgængelig i hele verden, hvis det ikke skal falde igennem. Muligheden for at købe og leje film over nettet er efterhånden ved at være helt normalt, så det er ikke bare det.

Apples kaster sig 100% ind i kampen nu

Jeg tror, at Apple kaster sig 100% ind i kampen for at erobre kundernes TV-vaner. AppleTv går fra at være en hobby (som Apple har udtalt) til at være 100% seriøst. Her spiller AirPlay, Apples trådløse streamning-teknologi, rollen som det der binder alle Apples enheder sammen; iOS-enheder, computere og Apple TV. Den røde tråd i Apples produktportefølje kunne man kalde det. Den har nogen gange været svær at finde, men nu kommer den altså - og den kommer til at stå helt tydeligt i folks bevisthed.

Jeg tror, at Apples plan er at overtage distribueringen af videoindhold. Væk med gammeldags kabel-TV og antennebaseret signaler og velkommen til "Video over IP". Apple skal trods alt også have noget at bruge deres nybyggede datacenter, der har kostet milliarder at kroner, til. Af alt slags indhold, er video det, der fylder mest og kræver mest båndbredde at distribuere.

Der kommer en genial app til formålet

For at det hele skal give mening, kræver det selvfølgelig, at Apple udvider mulighederne med andet end bare video leje/køb. Det er der intet revolutionerende i, der skal mere til. Her kommer apps ind i billedet. Lavet på den rette måde, kan man via en Apple TV-app få sin egen personlige TV-station efter eget valg. Man sammensætter selv sin sendeflade, som man kan se hvor man vil og når man vil, og på den enhed man vil. Man kan se en film på sin iPhone, slukke den og se videre på sin iPad, præcis der, hvor man var nået til - eller man kan via AirPlay få den vist på den store skærm tilsluttet ens AppleTV.

Kombinerer man filmdelen med en social-funktion, lide ala Ping, som Apple bruger i iTunes, men meget mere udviklet, så begynder man at ane konturerne til det traditionelle TVs død. Det er mig en gåde, at TV-stationerne i dag stadig kan slippe afsted med at bestemme hvad folk skal se hvornår. Hvorfor skal man absolut se drama søndag aften, hvis man hellere vil se det fredag morgen? Den slags ting, kan Apples nye løsning få lavet om på, så det pludselig er brugerne, der sætter dagsordenen og ikke TV-stationerne.

Mulighederne er nærmest uendelige, og det er ikke sikkert, at Apple kommer hele vejen rundt i første omgange, men et er sikkert. Videodistribution bliver et hovednummer ved dagens Apple-event.