watchOS 7 indeholder en funktion, som jeg ved mange Apple Watch-brugere har efterspurgt, nemlig registrering af ens søvn. Det findes allerede i form af tredjepartsapps, men nu bliver det en del af systemet og dermed en del mere effektivt og brugbart.

Funktionen til søvnregistrering i watchOS 7 aktiveres ved at man slår sleep-mode til. Det slår automatisk Forstyr-ikke-funktionen til og gør skærmen mørkere. I løbet af natten registrerer urets ens bevægelser, puls og vejtrækning for at analysere hvornår og hvordan man har sovet i løbet af natten. Om morgen kan man så på uret se, hvornår man har sover og hvor længe og tendensen for de sidste syv dage. Data vil også fremgå af appen Sundhed på iPhonen. Data er selvfølgelig krypteret og altid under ens egen kontrol.

Bedre søvnrutiner

Det bliver dog smartere endnu. For det handler ikke bare om søvnregistrering for registreringens skyld. Det handler selvfølgelig om, at man skal få nogle bedre søvnvaner. Og det hjælper apple Watch med. Eksempelvis kan man fortælle uret, at man vil gå i seng klokken 22 og stå op klokken 6. Herefter kan uret og ens iPhone i fællesskab hjælpe en med at geare ned til sengetid med nedtælling, Forstyr-ikke, afdæmpet lyd, beroligende musik eller hvad man nu måtte ønske. Man får hjælp til at lave en personlige rutine før sengetid, der reducerer distraktioner, da det kan give dårlig søvn.

Hvis uret har for lidt strøm på til at kunne registrere søvn hele natten, vil man en times tid før sengetid få en notifikation, så man kan huske at lade det op.

Har du ikke et Apple Watch, vil flere af funktionerne og være tilgængelige på iPhonen med iOS 14.