Som Apple-bruger siden årtusindeskiftet har jeg altid sat pris på at Apple gjorde det nemt at købe et nyt produkt uanset om jeg havde brug for en iPhone eller en ny computer. Et enkelt og overskueligt produktudvalg med tydelige forskelle mellem de forskellige tilbudte modeller, så jeg aldrig har været i tvivl om hvad jeg skulle vælge.

Sådan er det ikke længere. I dag er Apples produktsortiment flere steder en pærevælling af nærmest identiske enheder, hvor man som almindelig bruger ikke aner hvad man skal vælge og hvad man reelt får for pengene ved at vælge den ene model fremfor den anden.

68 forskellige iPads

Tag eksempelvis iPaden. I gamle dage var der én iPad. I dag er det blevet en jungle med hele fire forskellige iPads i sortimentet: iPad, iPad Air, iPad mini og iPad Pro - den sidste endda med to forskellige skærmstørrelser. Derudover skal jeg vælge om den skal have LTE eller ej og hvor meget lagerplads jeg har brug for. Lægger man farvevalget oveni er der 68 forskellige iPads at vælge mellem. Hvordan i himlens navn har Apple forestillet sig at et helt almindelig forbruger skulle kunne overskue hvilken iPad der er den rigtige? Det er umuligt.

Problemet er ikke at tilbyde kunderne nogle valg. Det er fair nok at tilbyde eksempelvis forskellige skærmstørrelser. Men hvorfor ikke nøjes med stor eller lille? Lige nu kan iPaden fås med fem forskellige skærmstørrelser: 7,9" - 9,7" - 10,5" - 11" - 12,9". Er der virkelig brug for at skelne mellem 10,5" og 11"? Det virker absurd i mine øjne. Jeg tror ikke engang Apples egne folk kan forklare hvorfor man skal vælge det ene frem for det andet. Drop det og nøjes med to - maks tre - skærmstørrelser. Det kan folk overskue og forstå. På samme måde med lagerkapaciteten. For iPad Pros vedkommende er der fire valgmuligheder. Dertil skal man vælge om man vil have LTE eller nøjes med Wi-Fi.

Absurd med den manglende konsekvens ift. teknologivalg

Apples mål er formodentlig at lave verdens bedste tablet. Problemet er bare, at Apple med de mange valgmuligheder signalerer at de ikke selv aner, hvordan den ser ud. Og hvis ikke Apple ved det, hvorfor skal kunderne så tro på det? Apple må til at finde ud af hvilke features der er nødvendige og hvilke der ikke er. Skal iPaden låses op med fingeren eller ansigtet? Skal vi kunne bruge hovedtelefoner med jack-stik eller ej? Skal vi oplade via Lightning eller USB-C? At tilbyde to forskellige udgaver af Apple Pencil-understøttelse, der ikke er kompatible med hinanden, er decideret absurd.

Den slags teknologivalg skal ikke træffes af forbrugeren. Det er det vi betaler Apple for. Vi vil have den bedste og nyeste teknologi og så skal Apple ikke signalere til os, at de ikke selv ved det. Hvorfor skulle jeg tro på det, når Apple lovpriser Face ID, for samtidig at lancere en helt ny iPad uden Face ID. Enten er Face ID ikke så fantastisk som Apple siger - eller også indrømmer Apple at de sælger produkter der ikke er fantastiske. Jeg bliver forvirret.

Ved Apple stadig hvad der er bedst?

Apple mangler en klar og tydelig masterplan og vi kunder lades i stikken. Det skal ikke op til os at træffe den type valg. Det bliver det under alle omstændigheder aldrig. Typisk ender folk i en situation, hvor en sælger i Elgiganten ender med at træffe valget og så ved vi jo alle, hvad resultatet bliver: At kunden får købt en lidt dyrere iPad end nødvendigt. Men bare det at svare på hvad en iPad koster er umuligt. Priserne starter ved 2.799 kroner og slutter ved 15.499 kroner. I mellem disse to yderpunkter er der 17 andre prispunkter. Det er rigtigt. iPaden fås til 19 forskellige priser.

Det er simpelthen gået for vidt. Og det er bare for iPaden. Det samme gør sig gældende for de fleste af Apples andre produktkategorier. Der er alt for mange steder, hvor man som kunde bliver ladt i stikken. Apple er nødt til at forstå at vi ikke vil have mange valg, vi vil bare have det bedste. Hvad blev der er "Apple ved bedst"-filosofien? En producent der har 68 forskellige iPads at vælge mellem signalerer i hvert fald ikke, at fokus ligger på at levere det bedste og lade alt andet ligge. Det signalerer usikkerhed og manglende tro på egne evner.

Jeg betaler Apple for at træffe valg

Jeg er principielt ligeglad med hvilken teknologi Apple vælger i deres produkter. Den slags er Apple meget bedre til at vurdere end mig. Men jeg gider ikke være i en situation, hvor jeg kan smide 2.000 kroner efter et par høretelefoner der kun fungerer med én af Appels nye iPads og ikke de andre. Eller at jeg skal have to forskellige udgaver af Apple Pencil liggende, fordi den ene nye iPad kun virker med den oprindelige udgave og den anden nye iPad kun virker med den nye udgave. To forskellige opladekabler og så videre.

Apple er nødt til at få ryddet op. Tage sig sammen og få truffet de valg. Finde ud af hvad de vil. Jeg er med på at det ikke altid er nemt, men de er nødt til at signalere, at de har 100% styr på det. Det er dét jeg betaler Apple for, så jeg selv slipper for det.

Apple skal træffe de modige valg, træffe de kontroversielle valg så skal jeg nok acceptere at de nogle gange træffer de forkerte valg. Men Apple skal for guds skyld lade være med at lurepasse ved at flytte ansvaret over på mig og deres andre kunder. For når Apple ikke selv tror på deres evner til at prioritere og lave verdens bedste produkter, gør jeg heller ikke. Så enkelt er det faktisk.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos eller studierapporter, fordi din Mac går i stykker? Sørg for at få taget backup nu! Onlime giver for en rimelig pris ubegrænset plads i skyen.