Hvad blev der af Visual Voicemail i Danmark?

Da Apple lancerede den oprindelige iPhone tilbage i 2007, var det ikke bare et gennembrud for selve hardwaren. Det var i lige så høj grad softwaren og tjenesterne, Apple fik vendt op og ned på. En af dem der måtte lade livet var den gammeldags telefonsvarer hvor man ringer op til et nummer og får afspillet sine beskeder.
I stedet lancerede Apple funktionen "Visual voicemail" eller på dansk Visuel telefonsvarer.
Sådan virker Visual Voicemail
Visual Voicemail er en patenteret teknologi udviklet af Apple, hvor ens telefonsvarer får en visuel brugergrænseflade. Fremfor at ringe op og taste "1" for næste besked, "3" for gentag besked og så videre, fungerer det hele som en app. Man kan se en liste med sine talebeskeder, hvem de er fra, afspille dem og så videre direkte i Telefon-appen. Beskederne kan aflyttes i vilkårlig rækkefølge, og det er nemt og hurtigt at administrere beskederne. Alt sammen uden at man skal ringe til sin telefonsvarer.
Telia var ikke helt klar fra starten - og blev det aldrig
Da iPhonen kom til Danmark i 2008 var det med Telia som eneste forhandler og Visual Voicemail var en af de nye smarte ting der blev set frem til. Funktionen glimrede dog ved sit fravær ved lanceringen - og lanceringen af den nye iPhone året efter. Om det var inkompetence, tekniske udfordringer eller bare dovenskab der var årsagen er ikke til at vide. Der blev arbejdet på sagen blev der fortalt, men der skete bare aldrig noget.
Vi skal helt frem til 2013 før Visual Voicemail kommer til Danmark - og der sker det via teleselskabet 3, som kaldet det Visual 3Svar. Siden har der værer bumstille. 3 har ikke gjort det store ud af det, og ingen af de andre danske teleselskaber er kommet med på vognen. Der er et par af selskaberne der har lanceret deres egne lignende løsninger, men det er også det.
Telefonsvareren er død
Og det er vel egentlig også godt det samme. Telefonsvaren er vel som godt som død for størstedelene af brugerne - i hvert fald den yngre del af befolkningen. I dag klares kommunikation via andre kanaler, og er en person ikke til at få fat i på telefonen, så sender man en besked i stedet. Personligt har jeg slået telefonsvareren fra for mange år siden. Specielt fordi teleselskaberne opfattede det som et særligt produkt, hvor man skulle betale for at aflytte beskeder - det var typisk ikke inkluderet i ens taletid. Måske forklarer det også, hvorfor de har holdt igen med Visual Voicemail. Fordi det har ødelagt deres forretning, hvor folk betalte for at aflytte en telefonsvarer.
I hvert fald er løbet kørt for mit eget vedkommende. Selv hvis Visual Voicemail blev udbredt i Danmark, ville jeg ikke gide slå det til. Det store spørgsmål er, om telefonsvareren er død netop fordi teleselskaberne ikke har fulgt med udviklingen ved eksempelvis at indføre Visual Voicemail. Kunne teleselskaberne have holdt telefonsvareren relevant ved at følge med tiden? Eller er det tiden i sig selv, der er løbet fra telefonsvareren. Vi finder nok aldrig ud af det, men kan blot konstatere, at det vi så frem til i 2007 af nymodens funktionalitet bare aldrig kom til Danmark.