Er der én ting der interesserer teenagere er det dem selv. Hvad der derudover rører sig i deres sind ved investeringsbanken Piper Jaffray en hel del om. I 15 år har banken hvert halve år undersøgt de amerikanske teenageres forbrug og ønsker. At kende den målgruppe er guld hver for bankens kunder, når de skal foretage investeringer. Derfor ved Piper Jaffray alt om hvilke gadgets de unge har, hvor de spiser og hvilket tøj de går i.

Skal man vælge én ting ud, der karakteriserer amerikanske teenagere, er det at de har en iPhone. Hele 67% af de amerikanske teenagere har Apples telefon i lommen eller tasken. Det er det højeste niveau nogensinde - omend stigningen er ved at flade ud. I sidste måling var det nemlig 66%. At der er potentiale for yderligere stigning kan dog ses på at 74% tilkendegiver, at deres næste telefon skal være en iPhone. Lysten til at få en iPhone er altså stadig tårnhøj - og også det højeste nogensinde.

Apple kan med andre ord et eller andet med deres markedsføring. Det ligger nemlig altid i en teenagers DNA, at fravælge alt det som forældre og kiksede onkler har. Med Apples iPhone ryger alle disse antagelser om teenagere til jorden. Teeangerne køber præcis samme telefon som deres forældres generation, ja som deres bedsteforældres generation også bruger. Det er ikke normen, at børnebørn og bedsteforældre deler opfattelse af hvilke gadgets, der er smarte. Det er ret imponerende, at det er lykkedes for Apple.

Andre trends blandt de unge

Selvom iPhonen er det der definerer de amerikanske teenagere, viser undersøgelsen også en masse andre ting. Blandt at Nike er det mest populære tøjmærke, at ebogslæsere har toppet og at de unge ser mindre og mindre TV.

Ud over den store andel af iPhone-ejere er det mest bemærkelsesværdige dog, at Facebooks popularitet er styrtdykket blandt de unge amerikanere. Siden efteråret 2012, hvor Facebook var på sit højeste, er det gået voldsomt ned ad bakke, når de amerikanske unge er blevet spurgt om hvilket sociale netværk de mener er det vigtigste. Først overhalede Twitter Facebook, siden røg også Instagram og Snapchat forbi. Facebook er helt nede på 15%, hvor de for nogle år siden var oppe i nærheden af 50%. Selvom Twitter altså ligger højere end Facebook, går det også den forkerte vej for dem. Således er det i dag Instagram, der tager tronen som de unges mest vigtige sociale netværk.

Hvad teenagerne mener, er bestemt ikke uvæsentligt. De har det nemlig med at blive voksne en dag - og de tager deres vaner med sig. Piper Jaffrays undersøgelse indikerer derfor, at Facebook kan få problemer med at tiltrække det voksne publikum fremover. Man skal dog bemærke, at undersøgelsen ikke siger noget om, hvor meget de unge bruger Facebook. Kun at de ikke finder Facebook specielt vigtigt. Måske er det i virkeligheden et godt tegn på Facebook? At det er blevet så almindeligt, at det bare er der, uden at folk tænker mere over det. Uanset hvad kan Facebook foreløbig sove helt roligt, for de ejer nemlig Instagram, der jo er de unges favorit for tiden.

Og Apple? Selvom man aldrig skal hvile på laurbærene, så tegner det bestemt lyst for fremtiden. Når man som en enkelt virksomhed kan sidde så tungt på en hel generation, så gør man et eller andet rigtigt.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.