
Er der én ting der interesserer teenagere er det dem selv. Hvad der derudover rører sig i deres sind ved investeringsbanken Piper Jaffray en hel del om. I 15 år har banken hvert halve år undersøgt de amerikanske teenageres forbrug og ønsker. At kende den målgruppe er guld hver for bankens kunder, når de skal foretage investeringer. Derfor ved Piper Jaffray alt om hvilke gadgets de unge har, hvor de spiser og hvilket tøj de går i.
Skal man vælge én ting ud, der karakteriserer amerikanske teenagere, er det at de har en iPhone. Hele 67% af de amerikanske teenagere har Apples telefon i lommen eller tasken. Det er det højeste niveau nogensinde - omend stigningen er ved at flade ud. I sidste måling var det nemlig 66%. At der er potentiale for yderligere stigning kan dog ses på at 74% tilkendegiver, at deres næste telefon skal være en iPhone. Lysten til at få en iPhone er altså stadig tårnhøj - og også det højeste nogensinde.
Apple kan med andre ord et eller andet med deres markedsføring. Det ligger nemlig altid i en teenagers DNA, at fravælge alt det som forældre og kiksede onkler har. Med Apples iPhone ryger alle disse antagelser om teenagere til jorden. Teeangerne køber præcis samme telefon som deres forældres generation, ja som deres bedsteforældres generation også bruger. Det er ikke normen, at børnebørn og bedsteforældre deler opfattelse af hvilke gadgets, der er smarte. Det er ret imponerende, at det er lykkedes for Apple.
Andre trends blandt de unge
Selvom iPhonen er det der definerer de amerikanske teenagere, viser undersøgelsen også en masse andre ting. Blandt at Nike er det mest populære tøjmærke, at ebogslæsere har toppet og at de unge ser mindre og mindre TV.
Ud over den store andel af iPhone-ejere er det mest bemærkelsesværdige dog, at Facebooks popularitet er styrtdykket blandt de unge amerikanere. Siden efteråret 2012, hvor Facebook var på sit højeste, er det gået voldsomt ned ad bakke, når de amerikanske unge er blevet spurgt om hvilket sociale netværk de mener er det vigtigste. Først overhalede Twitter Facebook, siden røg også Instagram og Snapchat forbi. Facebook er helt nede på 15%, hvor de for nogle år siden var oppe i nærheden af 50%. Selvom Twitter altså ligger højere end Facebook, går det også den forkerte vej for dem. Således er det i dag Instagram, der tager tronen som de unges mest vigtige sociale netværk.
Hvad teenagerne mener, er bestemt ikke uvæsentligt. De har det nemlig med at blive voksne en dag - og de tager deres vaner med sig. Piper Jaffrays undersøgelse indikerer derfor, at Facebook kan få problemer med at tiltrække det voksne publikum fremover. Man skal dog bemærke, at undersøgelsen ikke siger noget om, hvor meget de unge bruger Facebook. Kun at de ikke finder Facebook specielt vigtigt. Måske er det i virkeligheden et godt tegn på Facebook? At det er blevet så almindeligt, at det bare er der, uden at folk tænker mere over det. Uanset hvad kan Facebook foreløbig sove helt roligt, for de ejer nemlig Instagram, der jo er de unges favorit for tiden.
Og Apple? Selvom man aldrig skal hvile på laurbærene, så tegner det bestemt lyst for fremtiden. Når man som en enkelt virksomhed kan sidde så tungt på en hel generation, så gør man et eller andet rigtigt.
Scroll ned for at se kommentarer
@martin
Nu skyder du usandheder afsted igen. Instagram er på tronen? Hvordan?
http://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
Med 1.500.000.000 brugere vil jeg nødig kalde Facebook upopulær. Så må en iPhone jo også være upopulær i dine øjne. Og med 300 mio brugere vil jeg ikke kalde Instagram på tronen. Selv Facebook messenger har dobbelt så mange brugere end Instagram. Og den stiger og stiger bare.
@Bertoni
Jeg ved ikke om du er klar over det, men det er enorm dårlig stil at beskylde folk for at lyve.
Hvad har antallet af brugere i hele verden med de amerikanske teenageres vurdering af hvilke sociale netværk der er relevant at gøre? Jeg gider ikke tage endnu en debat, hvor du insisterer på at blande æbler og pærer sammen. Hvis ikke du forstår betydningen af, at en hel generation i USA ikke længere vurderer Facebook som mest relevant, så er der ingen grund til at debatere videre.
Du bliver nød til at forstå konteksten, hvis vi skal kunne føre en debat.
@martin
Det kan jo være du ikke gør det bevidst. Derfor skrev jeg det sådan. Men nu begynder jeg så småt at tro du gør det med vilje.
Nu skriver du en hel generation når undersøgelsen er lavet på en enkelt skole og i en enkelt stat. Trenden viser at Facebook bare bliver større og større. Faktisk er Facebook næsten 7 gange større end din tronede Instagram. Så synes bare lige dine læsere skal have hele sandheden, da man godt kan blive i tvivl når man læser denne artikel.
@Bertoni Hvordan får du det til 1 skole i 1 stat??
Citat: "About the Survey
The Taking Stock With Teens survey is a semi-annual research project comprised of gathering input from approximately 9,400 teens with an average age of 16 years. Teen spending patterns, fashion trends, and brand and media preferences were assessed through visits to a geographically diverse subset of high schools across the United States."
@Nedtone
Hvis man bliver i tvivl, har man ikke læst artiklen ordentligt. Der står tydeligt hvad det handler om. Den eneste der ikke forstår det lader til at være dig.
Jeg er sikker på PJs kunder og alle de store internationale erhvervsmedier det citer den har helt styr på facts.
Før du får læst op på lektien og sat dig ind i tingene gider jeg ikke debattere med dig. Det er under niveau. Bare til info er PJs sample size mere end 10.000, hvis jeg husker rigtigt.
Folk betaler rent faktis kassen for den slags rapporter. Kassen. Måske du skulle slå dig ned som ekspert på amerikanske teenagere. Så kan du jo hvert halve år sende PJs kunder dit link. Så sparer de masser af penge :-)
Spøg til side. Hvis du mener, at undersøgelsen ikke er retvisende, så ret kritikken mod dem der står bag - og ikke mig. Jeg er budbringeren. Min vurdering er, at undersøgelsen er 100% retvisende. Hvis du er uenig i min vurdering, så kom med nogle tungtvejende argumenter, hvorfor jeg tager fejl i den vurdering. Det vil jeg gerne stille til ansvar for - ikke undersøgelsens konklusioner. Der har du heller ikke en chance, for de har helt sikkert mere forstand på statistik end os to til sammen.
@Bertoni
Stop nu inden du gør dig selv mere til grin. Der kan kun være to årsager til at du skriver her. 1) Du har slet ikke forstået, hvad artiklen handler om. Det er i sig selv ret trist, da det jo er meget tydeligt beskrevet. 2) du bliver tøsefornærmet hver gang, der er en der skriver dårligt om din elskede Facebook. Har du aktier i foretagende eller har du bare for meget tid?
Et eller andet siger mig dog, at du bare vil være på tværs. Du ændrer nemlig argumentation som vinden blæser. Find ud af, om du mener at undersøgelsen er forkert (hvilket du nok for svært ved at overbevise nogen om, da er jo ikke amatører der såt bag) eller om du mener at der er faktuelle fejl i artiklen. Uanset hvad så siger jeg held og lykke, for umiddelbart virker du ikke som en, der har viden nok på området. Det er også helt i orden, men prøv dog at kigge lidt indad i stedet for at antage at det er alle andre der tager fejl. Det er lige som ham spøgelsesbilisten på motorvejen, der mener at det er alle de andre, der køre i den forkerte retning.
Somsædvanlig bliver det et personligt angreb så snart man fortæller fakta. Din første undersøgelse du lavede var fra et enkelt universitet. Jeg gider simpelthen ikke stå her og bare modtage det ene efter det andet når fakta er at Facebook er megastort med 1.500.000.000 brugere og Instagram har 300.000.000. Gør hvad i vil med de fakta. I kan snakke til dommedag om nogen enkelte teenagere som ikke længere synes Facebook er sejt, eller forholde jer til hvad virkeligheden viser.
@Bertoni
Det handler ikke om, hvorvidt du fortæller fakta eller ej. Det handler om, at du ikke forholder dig til (og koncentrerer dig om) den undersøgelse, artiklen refererer. Artiklen handler om de amerikanske teenagerens syn på Facebook og andre sociale medier. Hvis ikke du gider debatere det, så forstår jeg ærligt talt ikke, hvorfor du byder op til debat.
Jeg ville meget hellere have debateret konsekvenserne eller betydning af, at de amerikanske unge ikke længere synes Facebook er det fedeste, men det fik du jo ødelagt ved at dreje debatten over på helt andre ting og ved at benægte lødigheden af undersøgelsen. Det synes jeg er ærgerligt, for den anden debat havde været meget mere interessant.
Det undrer mig nu mere at du bevidst vælger en undersøgelse der viser det modsatte af hvad alle andre viser. Måske en lille bevidst handling. Jeg er godt klar over din foragt for Facebook, men det bliver efterhånden lidt trivielt. For at forholde mig til din undersøgelse betyder den alligevel intet. At nogen få studenter hellere vil på Instagram end på Facebook er fint nok, men næste uge kan de alle have skiftet mening. Måske er det Snapchat i næste måned. Jeg kan ikke se at den skulle betyde noget for os i Danmark hvor populariteten slet ikke er faldende. En sammensmeltning af de forskellige medier ville ellers være smart. Hvis man f.eks havde en enkelt app til alle de forskellige medier ville være fedt.
Der er dog ingen tvivl om at om 10 år er Facebook overhalet af noget andet.
@Bertoni
Undersøgelsen er ikke udvalgt fordi jeg vil fortælle noget specielt Jeg har i flere år omtalt den omtalte undersøgelse pga. at den skildrer udbredelsen af iPhone i den amerikanske ungdom.
Er der andre interessante ting i undersøgelsen, nævner jeg også det. Sidste gang var det, at de unge ikke interesserer sig for Apple Watch. Denne gang er det, at Facebook fortsætter med at dykke i popularitet.
For 2-3 år siden var Facebook toppen blandt de unge. Det var ikke så interessant (fordi det var forventeligt), men det er den nye kurs i den grad. Det er VOLDSOMT interessant med undersøgelser, der over tid dokumenterer en tendens. De er 10 gange mere værd et et øjebliksbillede. At du så ikke forstår den slags, kan jeg jo ikke gøre for.
Din kommentar om "nogle få studenter" er så himmelråbende forkert, at jeg ikke engang gider kommentere det. Hvis det er dit niveau, forstår jeg godt at du har svært ved at forstå og acceptere det, som eksperter kommer frem til.
Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at sætte mig ind i hvad undersøgelsens konsekvenser er, frem for både at afvise den som forkert, og som ligegyldig. Før du forstår det, og accepterer undersøgelses præmisser, er en debat i virkeligheden ligegyldig. Hvis du er interesseret i en reel debat, så kom med lidt input til, hvorfor de unge ikke længere vurderer Facebook højt.
Og lige til sidst, for at slå det helt fast: Jeg foragter ikke Facebook. Jeg bruger det bare ikke.
@martin
Det er din formulering som : de unge.
Npr du skriver de unge vil dine læsere tro at det er alle unge. Tendensen i Danmark er jo helt anderledes.
Her er Snapchat og Instagram populær, men populariteten hos Facebook blandt unge er ikke dalende. Og det samme gælder resten af verdenen. Vi er bare altid interreseret i nye medier at udtrykke os på. Så lige så snart et nyt kommer er vi på den med det samme. Det giver den en kort popularitet, men overall er Facebook mastodonten over dem alle. Det er næsten umuligt at finde et firma som ikke er på Facebook. Det er svært at have en Facebookven som ikke har oprettet en gruppe eller side. Der går ikke længe så har facebook rundet 2 mia brugere. Det vil jeg uanset din undersøgelse hvad den siger kalde en dalende popularitet. Og nej heller ikke blandt unge.
Undskyld jeg mente naturligvis, IKKE kalde en dalende popularitet.
@Bertoni
Medmindre du kan henvise til en tilsvarende dansk undersøgelse, er det ikke noget vi kan vide. Så er det ren spekulation. Jeg har dog ingen grund til at tro, at det skulle være anderledes her i landet. Nok er vi ofte lidt langsommere end i USA, men derovre har tendens stået på i 2-3 år nu, så mon ikke det er kommet til Danmark (og resten af Europa) nu? Det tror jeg.
Læg nu mærke til, at jeg ikke påstår at færre bruger Facebook - selvfølgelig er de mastodonten over dem alle. Jeg taler alene om folks EGEN vurdering af vigtigheden. Er det ikke sådan, at hvis man vurderer noget til at være mindre vigtigt end sidst man blev spurgt, så er risikoen for at man på et tidspunkt dropper ud, også større? At Facebook altså risikerer at de unge falder helt fra på et tidspunkt.
@martin
Jeg håber ikke at du mener tendenser i USA mynter sig aktuelt i Danmark. Det ville være en synd og skam. Jeg ser os altså som noget mere frie og fremme i skoene.
Facebook bliver også brugt til at holde sig i kontakt med familie og venner. Hvis man skulle gå væk fra Facebook skulle alle gøre det på en gang. Jeg har endnu ikke mødt nogen som har meldt sig helt og totalt ud af Facebook. Tværtimod kommer flere og flere til. Jeg vil stadigvæk stole mere på at 200.000.000 flere Facebook-brugere på et halvt år betyder mere end en lille undersøgelse i USA.
Du har stadigvæk ikke svaret på hvordan du ser Instagram som værende på tronen.???
@Bertoni
Det er teenagernes svar, og ikke min mening. De vurderer Instagram til at være det vigtigste sociale netværk (selvom de bruger Facebook mest).
Det er to helt forskellige ting, om noget er mest brugt, og om det vurderes til at være mest interessant. Det er næppe heller de mest sete film, de mest læste bøger, eller dem mest hørte musik, der vurderes til at være de vigtigste i vores kultur. Selvfølgelig er det et spørgsmål om smag og behag, men at noget er populært, gør det ikke nødvendigvis godt. Det er rigtig mange populære ting, der taler til laveste fællesnævner.
Jeg mener også, at vi på mange områder er foran amerikanerne. Men (desværre) har tingene bare med at gå den anden vej. Amerikanerne gør noget -> Vi tager det til os. Ofte helt ukritisk. Det være sig sprog, som kultur og kedelige tendenser.
Omkring 60% af USA og Canada er på Facebook (målt som månedlige aktive brugere). Der er altså MASSER, der enten har meldt sig ud eller aldrig har meldt sig til. Væksten er stort set gået i stå i USA. De 200 mio. nye brugere kommer fra Afrika og Asien.
Derudover har Facebook det problem, at nok får de nye brugere, men de brugere de allerede har, bruger mindre tid på Facebook end tidligere. I en repræsentativ undersøgelse blandt 15.000 personer (USA + UK), svarer halvdelen at de bruger Facebook mindre end førhen. Specielt blandt teenagere er tendensen tydelig. Her svarer to tredjedele, at de bruger Facebook mindre. En dansk undersøgelse lavet af DR bekræfter det samme: Brugen af Facebook blandt danskere under 30 år er faldende. En sjov ting er, at Facebook er mere populært blandt kvinder end blandt mænd. Dette gælder alle aldersgrupper.
@martin
Jeg kan ikke finde noget dokumentation på at væksten er gået i stå i USA. Så må det være det eneste land i verden hvor det sker. Der er 1.380.000.000 månedlige bruger KUN på den mobile platform. Angående brug af Facebook er det normalt at man bruger Facebook mere lige i starten. Men det betyder ikke at Instagram f.eks ikke oplever det samme. Men USA må jo være specielle da de åbenbart er det eneste land hvor det sker.
Det er derfor jeg ikke mener USA er repræsentativ for resten af verdenen.