I sidste måned kom det frem, at Apple og bilproducenten Hyundai var i forhandlinger om en aftale, hvor Hyundai skulle samle Apples kommende elbil på kontrakt. Fuldstændig på samme måde som i dag, hvor eksempelvis Foxconn samler Apples iPhones fra dele produceret alle mulige andre steder.

Ifølge oplysningerne vil Apple selv skaffe komponenter efter eget design fra forskellige underleverandører. Det gælder ting som rammen, drivlinjen og så videre. Det hele skal så samles til en færdig bil, og det er her Hyundai skulle komme ind i billedet.

Kulturforskelle vanskeliggør forhandlinger

Ifølge nye oplysninger fra Reuters er forhandlingerne stadig i gang, men de skrider ikke planmæssigt frem. Årsagen er, at ledelsen i Hyundai er delt i forhold til udsigterne til blot at blive en underleverandør for Apple. "Vi er ikke et selskab, der producerer biler for andre", er holdningen, udtaler en af Hyundais topfolk med kendskab til forhandlingerne. Ifølge personen, er det kulturforkelle, der gør det vanskeligt for Hyundai at åbne for et samarbejde med andre. Det vil kræve udskiftning i ledelsen, hvis det skal bliver til noget, tilføjer han. Problemet er at Apple og Hyundai begge er vant til at bestemme over tingene, og det fungerer selvfølgelig ikke.

For at aftalen med Hyundai skal blive til noget, skal Hyundai altså acceptere rollen som underleverandør uden noget at skulle have sagt i forhold til branding og salg af den endelige produkt. Det er dér forhandlingerne er strandet lige nu. Omvendt har Hyundai ledig produktionskapacitet på deres fabrikker, så et samarbejde med Apple vil give bedre udnyttelse af deres fabrikker og sikre stor volumen.

Der er delte meninger om, hvornår produktionen af Apples bil starter. Reuter har sagt, at det vil ske i løbet af 2024, mens en rapport fra Bloomberg siger, at Apple slet ikke er i nærheden af at være klar, og at der går fem til syv år, før der sker noget.

Scroll ned for at se kommentarer