Amazon har meddelt at de holder op med at sælge Apple TV og Google Chromecast fra den 29. oktober. Det skriver Bloomberg. Den officielle forklaring er, at de to enheder ikke understøtter Amazons egen Prime Video. Ifølge Amazon vil det frustrere kunderne, hvis ikke de enheder Amazon sælger, understøtter Amazons eget format.

Der er dog ikke ret meget andet, der peger på at den forklaring er grunden til at fjerne de to storsælgende produkter fra de digitale hylder.

For det første virker timingen mistænkelig. Amazons beslutning kommer umiddelbart efter præsentationen og lanceringen af både en ny Chromecast og en ny Apple TV såvel som lancering af Amazons egen Fire TV. Man får nemt den mistanke, at Amazon ganske enkelt vil stikke en kæp i hjulet på konkurrenterne for at øge salget af deres eget produkt.

En anden ting der ikke stemmer er, at der findes masser af andre produkter i Amazons butik, der heller ikke fungerer med Prime Video. Hvorfor bliver de ikke også fjernet, når Amazon mener at det forvirrer kunderne? Hvorfor er Amazon gået målrettet efter to af de største direkte konkurrenter? Som om Amazon er bange for at den kommende Apple TV vil stjæle deres kunder. Det virker eksempelvis underligt, at Rokus afspiller får lov at blive. Der findes også flere spillekonsoller, der tilbyder videoafspilning, men ikke understøtter Prime Video.

Der er som udgangspunkt ikke noget galt i at pleje sine egne interesser. Der gør alle virksomheder - også Apple. Efter købet af Beats, fjernede Apple eksempelvis Boses hovedtelefoner fra deres butikker. Forskellen er bare, at når folk går ind i en Apple-butik, så sker det for at købe Apple-produkter. Når folk besøger Amazon sker der med en forventing om at kunne vælge og vrage mellem alle produkter - ikke kun Amazons egne. Det er altid et problem, når en butik skal til at konkurrere med sine egne leverandører.

Amazon er den klart største spiller i den amerikanske onlinehandel, så det vil uden tvivl have stor betydning. Specielt for Chromecast, kan det godt blive et problem, da Google ikke har sine egne butikker, som Apple. Som sagt kommer Amazons kunder ikke nødvendigvis på amazon.com for at købe Amazons egne produkter, men på grund af det store udvalg. Det er altså nu blevet lidt mindre. Amazon skal nok passe på med at bruge udelukkelse af konkurrenternes produkter, til at skyde deres egen hardwarelinje i gang. Det kan vise sig at koste dyrt i sidste ende.

Det blive ikke mere forståeligt af, at Amazon jo bare kunne udvikle en Prime Video-app til den nye Apple TV. Apple har åbnet for mulighederne, og så burde det problem være ude af verden. Det samme ville kunne lade sig gøre på Chromecast.