
En gruppe Mac-brugere er så fortørnede over problemer med skærmene på deres computere, at de har oprettet hjemmesiden www.staingate.org. Det sker som en reaktion på Apples manglende erkendelse af problemet.
Kort sagt handler det om, at skærmen får nogle underlige pletter som om lamineringen mellem selve skærmen og det antirefleksive lag slipper eller går i stykker. Noget man også kan observere på antirefleksbehandlede brilleglas. Der er ikke noget generelt mønster i hvordan problemer opstår. Nogle ser det starte i kanten, mens andre oplever at det starter midt på skærmen.
Folk der har reklameret til Apple får det svar, at det er kosmetisk og derfor ikke dækket af Apples garanti. Folk skal altså selv bekoste en reparation af skærmen. Noget der ifølge hjemmesiden løber op i 800 euro uden garanti for at problemet ikke kommer igen.
Gennem en længere periode har der på blandt andet Apples supportforum været tråde om problemet, men da Apple altså ikke har villet erkende det som et problem, har nogle af de berørte startet den omtalte hjemmeside. Her registrerer de folk der har problemet. Formodentligt for at lægge maksimalt pres på Apple og i yderste konsekvens føre et søgsmål.
Foreløbig er det godt 4.600 personer der har meddelt at de oplever problemet, og tallet stiger dag for dag.
Sådan gør du hvis du oplever problemet
Som sagt mener Apple ikke at problemet er dækket af garantien. Det er Apple i sin gode ret til at mene, da virksomheder selv sætter betingelserne for deres egne garantier.
Oplever man problemet skal man derfor ikke henvise til garantien, men til den EU-gældende lovbestemte 24 måneders reklamationsret. Inden for 24 måneder efter købet af et produkt, kan man reklamere over det, hvis det går i stykker. Dette har intet med producentgarantien at gøre, men er alene et forhold mellem køber og sælger. En sådan reklamation skal sælger forholde sig til, og kan ikke henvise til at garantien dækker, da det ikke er et garantispørgsmål.
Læg gerne en kommentar, hvis du har oplevet problemet eller har oplevet at blive afvist.
Scroll ned for at se kommentarer
Hej jeg har prøvet det og værkstedet har givet mig følge svar : Det er ikke dækket ifølge Apple. De skriver "This is consider as usage related damage, which we are unable to cover under any warranty." Altså brugsrelateret skade. Kan være kommet efter brug af uautoriseret væske til rengøring eller måske hvis skærmen har ligget op af noget i f.eks. en taske og den trykkes let. Det bør ikke brede sig med mindre den udsættes for yderligere. MVH Mentech
@tim
"Uautoriseret væske"? Så har man hørt den med. Det var dog en ualmindelig dårlig undskyldning.
Jeg har læst at med "Uautoriseret væske" menes der for eksempel skræmrens eller lignende. I apples egen instruktionsbog til Macbook pro skriver de nemlig at man skal bruge den medfølgende mirkofiberklud og eventuelt vand. Bare surt, når flere brugere så har været vidne til at de ansatte i diverse apple-retailers og butikker selv renser med diverse skærmrens. Uanset brugen af skræmrens eller ej, så burde den antirefleksive coating bestemt ikke skalle af... Og jeg har desværre også problemet. :(
Utroligt et tidligere så vel renommeret firma som Apple ikke tager bedre ansvar for sine produkter.
Apple bliver aldrig det samme uden jobs høje kvalitets krav.
Martin@
Det er et autoriseret værksted. Og måderne man har fundet ud af det på, er ved at tage nogle billeder ... i og med det ser ud som det gør, så afviser man bare ALT... jeg vil jo mene at man kigget på det og fandt ud af hvad der reeglt var gået galt og ikke bare sige at det er noget ude fra kommene
Jeg sendte min macbook til Elgiganten, fik at vide det ikke er dækket af Apples garanti og at skaden var sket pga "slid". Jeg henviste til reklamationsretten, men blev afvist. Har tænkt mig at klage via forbrugerklagenævnet.
Hej! jeg har prøvet det samme og min skærm ser sådan ud lige nu