Problemer med omstilling af opkald under iOS 7 løst hos Telenor og 3
Da iOS 7 blev frigivet, opfordrede alle de fire store danske teleselskaber visse af deres kunder til at vente med at opdatere deres telefoner. Af sikkerhedsgrunde ændrede iOS 7 nemlig understøttelsen af af de såkaldte USSD-koder (Unstructured Supplementary Service Data) som telefoner bruger til kommunikationen med mobiludbyderens systemer.
Problemet har dog ikke været større end at flere af teleselskaberne allerede har løst det. Ifølge Telenor har det endda været meget nemt at løse, ved bare at anvende en anden omstillingskode. Hos Telenor virker omstillingen derfor igen som den skal.
Værre har det vist sig at være for de tre andre selskaber, fordi de benytter dedikerede apps til formålet. 3 opdagede under betatesten af iOS 7, at deres app 3Omstilling ikke længerede virkede. Løsningen var at lave en opdatering, som løste problemet formodentligt efter samme devise som Telenor ved at ændre på omstillingskoden. Opdateringen er godkendt hos Apple, så 3's kunder er heller ikke længere berørt af problemet. Omstillingen er endda blevet nemmere med den nye app under iOS 7.
Hos Telia og TDC er problemet derimod mere kompliceret. Seneste melding fra TDC er, at de endnu ikke har fundet en løsning på den manglende understøttelse af USSD-koder. Telia oplyser ligeledes, at de endnu ikke har en løsning, men at de er i dialog med Apple.
Hvorfor TDC og Telia ikke kan løse problemet, når Telenor og 3 godt kan, melder historien intet om. Man må næsten formode, at deres netværk er bygget op på en anden måde end hos 3 og Telenor.