
Flere Mac-brugere oplever problemer med eksterne skærme efter opdateringen til macOS Big Sur 11.1 og 11.2. Problemerne startede med macOS 11.1, og den seneste 11.2 har ikke løst dem - tværtimod oplever mange, at de er blevet værre.
Der lader til at være to forskellige problemer på spil. Det ene er relateret til at USB-C-porte ikke genkende eksterne skærme, særligt efter af Mac'en har været på vågeblus. Nogle gange genkendes skærmen, men den modtager bare ikke signal fra computeren om at komme ud af vågeblustilstand. En genstart af skærmen afhjælper i nogle tilfælde problemet, og det hjælper muligvis også at tage kablet ud og sætte det i igen.
Det andet problem handler om, at de eksterne skærme ikke kan gøre med fuld opløsning og opdateringsfrekvens. For eksempel kan en 60Hz 4K-skærm være låst til 30Hz eller 1.080p. Der er ikke umiddelbart nogle løsninger på dette.
En del af de fejlramte brugere har en 16" MacBook Pro, men problemerne er ikke ikke kun set her. Måske skyldes det bare, at folk med eksterne skærme ofte er professionelle brugere, der har valgt den store MacBook Pro.
Problemerne fandtes ikke i den oprindelige macOS 11.0, men er kommet senere, hvilket indikerer at der er tale om en softwarefejl, hvilket jo heldigvis også betyder, at den kan fikses. Når Apple ellers har erkendt den og fundet en løsning.
Scroll ned for at se kommentarer
Har samme problem med en 24" skærm fra 2010 tilsluttet min iMac fra 2017. Skærmen virker ind i mellem efter genstart eller udtag og indsætning af USB-C adapter kabel. Problemet er det samme hvis jeg sætter skærmen til min Macbook pro fra 2020. Troede egentlig at det var skærmen, der var i stykker ind til denne artikel. Takker og håber på snarlig opdatering.
Version 11.2.2 har ikke afhjulpet problemet. Den eksterne skærm virkede efter genstart til morgen, men efter opdatering til den nye version startede den ekstra skærm ikke igen.