Vægten bag kritikken af Apples opkrævning af kommision på salg af apps og in app-køb bliver større og større. Kritikken er samlet i gruppen "Coalition for App Fairness" og nærmest dag for dag vokser opbakningen. Koalitionen arbejder for et fair og konkurrencedygtigt digitalt landskab, fortæller de.

Senest har en gruppe af store amerikanske nyhedsudgivere tilsluttet sig koalitionen. Gruppen tæller store og prominente spillere som AP, The New York Times, ESPN, The Washington Post, Bloomberg, The Financial Times med flere. Dermed tilslutter de sig en række store europæiske udgivere, der har været med i længere tid.

Koalitionen mener, at Apples praksis har en alvorlig påvirkning af medierne abonnementsbaserede forretningsmodel fordi Apple fungerer som mellemmand. Blandt andet mener de ikke, at Apple bør kunne tvinge medierne til at bruge Apples in app-køb, når de sælger abonnementer gennem deres apps. I sidste ende får det abonnementspriserne til at stige. Samtidig mister medierne muligheden for at etablere en kontakt direkte med deres kunder, fordi salget går gennem Apple.

Coalition for App Fairness blev oprindeligt grundlagt af en gruppe firmaer som Spotify, Epic Games, Tile, Basecamp, Deezer, Match, ProtonMail med flere. Siden er er flere og flere kommet til. Gruppen arbejder, med egne ord, for frihed til at vælge og for en fair konkurrence på tværs af app-økosystemet. Koalitionen har kontorer i Washington D.C. og Bruxelles, hvilket indikerer at politisk lobbyarbejde er en vigtig del af strategien.

For nylig sænkede Apple kommisionen på salg af og i apps fra 30% til 15% - men kun for virksomheder med en omsætning på under $1 millioner om året.

Scroll ned for at se kommentarer