Facebook og Ray-Ban lancerer smarte solbriller

Facebook har lanceret deres første smartbriller i samarbejde med Ray-Ban. Det med 'smarte' skal dog tages med en gran salt. Der er således ikke indbygget augmented reality-funktionalitet eller lignende. I stedet er der 'kun' tale om at man med brillerne kan tage billeder, lytte til musik samt foretage telefonopkald. Det hele sker ved at brillerne parrer med en ny Facebook View-app.
Brillerne hedder 'Ray-Ban Stories', og kommer med et kamera på 5 megapixel, der er indbygget i stellet. Kameraet kan tage billeder samt optage video af op til 30 sekunders varighed. En diode lyser, når det sker, så andre er klar over, at der bliver taget billeder.
Vil du lytte til musik, har brillerne indbygget to højttalere, mens tre mikrofoner sørger for, at du også kan foretage opkald. Batteritiden er op til seks timer, og opladningen klares via det medfølgende ladeetui, der skulle kunne sikre op til tre dages brug.
Brillerne kommer i forskellige af de ikoniske udgaver af Ray-Bans solbriller - og uden Facebook-logo. Der er forskellige farver, og mulighed for forskellige typer glas, helt som normalt. Det eneste 'unormale' er sådan set bare, at de klassiske solbriller nu har indbygget kamera etc.
Priserne starter ved $299, og salget sker via Ray-Bans hjemmeside. Brillerne vil også kunne købes i udvalgte fysiske butikker i USA, Australien, Irland, Canada og UK.
Jeg har ikke selv prøvet dem, men eksempelvis The Verge har en god omtale af dem.