EU vil stække de store teknologivirksomheders dominans, og derfor har Europakomissionen i dag fremlagt et nyt lovforslag kaldet "Retsakt om digitale markeder", der er rettet mod de virksomheder der fungerer som gatekeepere af indhold. Lovforslaget indeholder flere elementer, men særligt tre af dem er interessante, og kan have en betydning for Apple og Apples brugere.

For det første skal det være forbudt for de store virksomheder at promovere egne apps og tjenester over konkurrenternes. For eksempel vil Google ikke kunne give deres egne tjenester en mere fremtrædende placering i søgeresultaterne end konkurrenternes, når en bruger søger på et eller andet. Det kunne være oversættelse. Her vil Google skulle behandle både Googles egen og konkurrenternes alternativer på lige vilkår.

For det andet skal det være muligt at afinstallere alle præinstallerede apps på eksempelvis ens iPhone. Igen med det formål alt sikre, at Apple i dette tilfælde ikke gør det svært eller umuligt for konkkurrenterne at komme ind på markedet.

Sidst, men ikke mindst, skal annoncører og udgivere have adgang til den data og statistik som indsamles. Formålet her er, at de store virksomheder ikke skal kunne bruge deres indsamlede data fra for eksempel app-butikker til at favorisere egne apps og tjenester, samtidig med at de begrænser andres muligheder for at skaffe de samme data.

Store bøder i vente

Apple gør allerede en del for at overholde nogle af dise ting. Eksempelvis kan man afinstallere nogle af iPhones standardapps og erstatte dem med andre. Man kan også selv vælge standardbrowser. Apple har også justeret algoritmen i App Store, så Apples egne apps ikke så ofte ligger øverst i søgeresultaterne.

EU mener det alvorligt, for i forslaget ligger, at det kan koste bøder på op til 10% af virksomhedernes årlige globale omsætning, hvis ikke reglerne overholdes. I værste fald vil EU kunne splitte de store virksomheder op ved tvang.

Der er som sagt tale om et forslag, der først skal godkendes, inden det kan træde i kraft.