Forud for åbningen ag udviklerkonferencen WWDC på mandag, har Apple løftet sløret for nogle markante ændringer i App Store. Det sker i et interview som Apples App Store-chef Phil Schiller har givet til The Verge og Daring Fireball.

En af de mest bemærkelsesværdige ændringer er, at Apple fremover vil inkludere betalte reklamer for apps i App Stores søgeresultater. Der vil maksimalt være én reklame på hver side, og reklamen vil være tydeligt markeret. Reklamen vil være med samme billeder og tekst som appen i øvrigt fremgår i App Store. Der er altså alene tale om at en udvikler kan betale for at få omtalen af sin app højere op i systemet. Køb af disse prominente placeringer sker via et auktionssystem, hvor udviklere kan byde ind. Schiller mener, at Apple har skruet det sammen på en måde der er fair over for både brugerne og store og små udviklere.

En anden ændring - som allerede er trådt i kraft på Apple TV - er at de apps man allerede har installeret på sin enhed, ikke vil fremgå af toplister og udvalgte apps.

Sidst men ikke mindst vil Apple begynde at halvere deres egen andel af indtægterne på abonnementsbaseret salg i de tilfælde, hvor brugeren har abonneret i over 12 måneder. Lige som nu tager Apple 30% de første 12 måneder, herefter nedsætter Apple sin andel til 15%. Der er derudover flere andre ændringer abonnementsalget. Derudover kommer der mange flere prisniveauer at vælge mellem.

Scroll ned for at se kommentarer