Japan bliver ofte fremhævet som eksemplet på at specifikationer vinder over brugervenlighed når det handler om mobiltelefoner. Teorien er, at er en mobiltelefon ikke helt fremme i skoen hvad angår det rent tekniske falder den igennem og bliver en fiasko. Japaner skulle være så teknisk fokuserede, at alt andet er ligegyldigt.

Apples strategi, med at vælge og fravælge funktioner, ud fra devisen om hellere 5 funktioner man rent faktisk bruge end 100 man ikke bruger, har derfor ikke en chance i Japan. Det hævder analytikerne i hvert fald. Det bedste eksempel er fra wired.com, hvor en artikel tidligere i år under navnet "Why the Japanese Hate the iPhone", kom med en sønderlemmende kritik af iPhonen i forhold til det japanske marked. Artiklen resulterede dog selv i voldsom kritik i en sådan grad, at den blev omskrevet flere gange. Det var så grelt, at wireds redaktør følte sig nødsaget til at skrive en tilføjelse til artiklen, hvori har forsøger at argumentere for journalistens synspunkter, denne tilføjelse er nærmest længere en selve artiklen. Han fastholder dog artiklens konklusion om at iPhonen ikke har en chance på det japanske marked.

Det samme gør brugerne her på iPhoneguide. Jeg har plukket et par citater fra kommentarerne - ikke for at hænge nogen ud, men for at vise at det er en udbredt opfattelse også her i Danmark:

- "Det er netop årsagen til at iPhonen aldrig har hittet i Japan. Her har de fleste smartphones indbygget en RFID chip hvorved den fungerer som betalingskort."

- "Ja men det er typisk for japan. De er altid og vil nok altid være et par skridt foran os andre."

- "Er det ikke netop bare hardware forskelle? Altså Apple halter stadig efter i Japan og Kina, fordi de ikke følger nationale uskrevne standarder."

På et tidspunkt var der historier fremme om, at Japanerne ligefrem kunne få gratis iPhones, fordi den var floppet så meget at teleselskaberne ikke kunne komme af med dem. Det havde selvfølgelig intet på sig, da man stadig bandt sig for 24 måneder og altså endte med at betale det samme i sidste ende.

Hvorom alting er, viser det sig nu, at japanerne måske ikke er så forskellige fra os andre alligevel. I hvert fald er iPhonen 3GS 32GB den mest solgte mobiltelefon i Japan i juli måned. En ældre artikel på wired.com fortæller da også, at selv japanerne mener, at deres telefoner er blevet for komplekse at bruge.

Dette er selvfølgelig lige vand på min egen mølle, i det jeg altid har ment, at iPhones styrke var fravalget af funktioner til fordel for en genial brugerflade der gør, at de funktioner der er inkluderet bliver brugt og ikke bare er der for at være der. Det mener jeg grundlæggende at mange teleanalytikere (ingen nævnt ingen glemt) har taget alvorligt fejl af, da de udråbte iPhonen til en fiasko. Blandt andet illustreret ved at iPhonen er den mest brugte kameramobil på flickr og den mest brugte mobil på YouTube, til trods for at den teknisk set har dårligere specifikationer end andre mobiler.

Men hvad siger læserne? Deltag i Ugens debat: Er specifikationer og mange funktioner vigtige end funktionalitet? Hvad går du efter når du vælger mobiltelefon?

Husk at holde en god tone i debatten. Lad være med at skrive noget, du ikke ville have sagt, hvis debatten foregik ansigt til ansigt. Debatten er ligesom alle andre tråde her på iPhoneguide modereret, og indlæg der enten ikke overholder almindelig sund fornuft i tonen, eller på anden måde anses for irrelevante slettes uden yderligere advarsel.

Scroll ned for at se kommentarer