Kommentar: Derfor har jeg opsagt Apple Arcade igen
For omkring en måned siden gik Apple Arcade i luften. Du ved det sikkert allerede, men ellers er Apple Arcade Apples nye tjeneste, hvor man køber adgang til spil i abonnement. Konceptet er at man får ubegrænset adgang til omkring 100 spil, som man herefter kan spille uden in app-køb, og reklamer og hvad deraf følger af irriterende ventetider og forhindringer. Altsammen til en pris af kun 39 kroner pr. måned. Endda på tværs af alle ens Apple-enheder.
Jeg var selv meget forventningfuld og begejstret, da Apple afslørede planerne for Apple Arcade. Specielt prisen virkede meget attraktiv. Jeg har i årevis været en inkarneret modstander af de evindelige in app-køb, som jeg mener har ødelagt spiloplevelsen totalt på iPhonen. Mange gange tenderer det decideret svindel, det der foregår med virtuelle valutaer i spillene. Det hele virker designet med det ene formål at flå folk - og især børn - for alle deres spareskillinger.
Apple Arcade virkede som en oplagt løsning på alle de problemer. Der ville så sikkert komme nogle andre problemer, men jeg har været villig til at tage chancen. Det kan umuligt bliver værre end det har været. Det er det som sådan heller ikke. Men jeg synes, at mange af spillene i Apple Arcade virker meget langtrukne. Lange cut scenes og introsekvenser. Jeg har en mistanke om, at det er fordi Apple blandt andet fordeler pengene efter hvor lang tid man bruger i hvert spil. Så giver det i hvert fald mening at det handler om at trække tiden så meget som muligt. I så fald er det et godt eksempel på at et problem, in app-køb, er blevet afløst af et nyt med det ene formål at maksimere profitten for den enkelte udvikler. Men ellers er Apple Arcade en ganske fin tjeneste i sin opbygning. Alligevel har jeg i dag opsagt mit abonnement efter de 30 gratis dage, der fulgte med ved tilmelding.
Kedelige spil
Den helt simple årsag er, at jeg ikke har fundet nogen egentlig værdi i spillene. Jeg har ikke prøvet dem alle sammen, men af den omkring 20 spil jeg har installeret fra Apple Arcade, er der vel 2-3-4 stykker jeg brød mig om. Jeg har glemt hvad det hed, men i et af dem var man en form for agent der skulle snige sig rundt uden at blive opdaget. Intet nyskabende i det, men det var ret sjovt at spille. Desværre var det gennemført efter en halv times tid. Andre spil var efter min mening helt håbløse og blev slettet igen efter første spil. Det hypede Lava-spil, hvor man leger jorden er giftig eller noget, havde en så komplet umulig styring (uden controller) at jeg hurtigt mistede interessen. Til sidst opgav jeg helt tjenesten og de sidste 14 dage har jeg ikke spillet et eneste spil. Jeg nåede måske ikke rigtigt at give det en fair chance, men min umiddelbare mavefornemmelse var negativ fra starten.
Det handler måske også om min alder, jeg spiller ikke ret meget mere og har vel heller ikke tiden til at sætte mig alt for meget ind i de nye spil. Men selv mine børn er ikke blevet fanget. Jeg har ikke gjort noget for at promovere tjenesten over for dem, da de kører deres eget løb rent digitalt, men det virker ikke som om Apple Arcade er en ting i deres kredse. De har ikke selv spurgt mig om vi kunne fået det. De har også bare ladet det løbe ud i sandet.
Jeg vil ikke kalde Apple Arcade for en fiasko. Det virker sikkert for nogle. Men ikke for mig. En umådeligt kedeligt udbud af primært ukendte spil opfundet til formålet. Hvis Apple vil have mig tilbage i folden, så skal der virkelig ske noget. Det kunne for eksempel være at få nogle af de kendte og populære spil over i Apple Arcade. Mange af de eksisterende spil til iOS er jo sjove nok, der er bare ødelagt af in app-køb. Hvis man fjerner dette element fra disse spil, ville det være perfekt. Løsningen er ikke nødvendigvis at opfinde helt nye spil bare fordi man kan. Jeg er i hvert fald ikke blevet overbevist.