Tip: Sådan nulstiller du reklameindikatoren i iOS

I iOS er det muligt at nulstille reklameindikatoren. Det er næppe et begreb ret mange har hørt om, men reklameindikatoren er en unik (anonym) indikator, som bruges i annoncørøjemed. Apple har indført den for at undgå, at annoncører benytter hardwarens fysiske indikator, det såkaldte UDID nummer til dataopsamling. I stedet er der indført en speciel reklameindikator (et ID-nummer), som kan bruges til datasporing. Det er smart for i modsætning til UDID, kan reklameindikatoren ændres.
I praksis vil det sige, at hvis man nulstiller reklameindikatoren, så smider man alle de anonyme data annoncørerne har opsamlet ud med badevandet. I virkeligheden sker der det, at du bare får et nyt nummer. Næste gang en annoncør ser din enhed, vil den derfor for dem være ukendt, som om de aldrig er stødt på den før. Sådan var det ikke med UDID, der til enhver tid kunne identificeres.
Sådan nulstiller du reklameindikatoren
Åben Indstillinger og vælg Anonymitet > Reklamer. Her trykker du på knappen "Nulstil reklame-id" og bekræfter dit valg. Herefter dannes der en ny tilfældig reklameindikator.
Du kan også vælge helt at begrænse reklamesporingen ved at slå "Begræns reklamesporing" til. Gør man det, forhindrer man helt at annoncører kan opsamle anonym data. Ideen med opsamling af data er, at kunne levere målrettede annoncer. Så hvis man eksempelvis søger meget i Google efter fodboldstøvler, så ved Google, at man nok er modtagelig over for annoncer for fodboldstøvler. Hvis ikke Google har de data, så aner de ikke hvad der interesserer en, og så får man i stedet serveret nogle tilfældige eller generelle annoncer.
Brug det med omtanke
Inden man farer ud og nulstiller reklameindikatoren og begrænser sporingen, skal man huske at det i forvejen er 100% anonymt. De data der opsamles kan ikke kobles til ens fysiske enhed, ens telefonnummer eller noget som helst andet, der kan identificere en. Det skal altså ikke betragtes som en standardprocedure. Personligt vil jeg i hvert fald hellere se på annoncer for ting, der rent faktisk interesserer mig, en generelle annoncer, der har det med at gå efter laveste fællesnævner.
Der er dog nogle få situationer, hvor det kan være en ide at nulstille og starte på en frisk. Det kan eksempelvis være, hvis man de reklamer man får vist, er relateret til en aktivitet, man er stoppet med. Måske har man skrevet en opgave om dametøj, men gider ikke få vist reklamer for dametøj i flere uger. Så nulstiller man bare. Der kan også være andre situationer, hvor man bare ikke ønsker at ens søgefortid skal diktere, hvad der bliver vist fremover.
For 99,9% af brugerne er det ikke noget, man skal bekymre sig om. Det er dog rart at vide, at hvis man får brug for det, så kan man slippe ud af den datasporing, der har været på ens enhed. Det kunne man ikke tidligere. Her var sporingen bundet op på den fysiske enhed, hvilket kunne være problematisk, hvis man købte en brugt iPhone. Det er det ikke længere, fordi man bare kan nulstille reklameindikatoren.
Artiklen er ajourført i oktober 2016.