Ville Steve Jobs have købt Beats Electronics?

Allerede inden det overhovedet er blevet bekræftet at Apple har købt Beats Electronics, er Steve Jobs som sædvanlig blevet draget ind i debatten. "Steve Jobs ville aldrig have købt Beats", lyder det. Man lader en død mand udtale det, man selv mener. Velvidende at han ikke kan sige fra. Den manglende relevans for denne påstand behøver vi ikke gå i detaljer med, så egentligt kunne vi lukke den allerede her. Jeg synes dog det kunne være interessant at følge den til dørs for engang skyld. Og hvad er bedre til det end Apples største virksomhedhandel nogensinde.
Ville Steve Jobs have købt Beats Electronics, hvis han havde været i live - eller ville han ikke? Vi kan selvfølgelig aldrig vide det, men båndene mellem Beats og Apple er meget tættere end de fleste er klar over, så usandsynligt er det ikke.
Beats: Billigt skrammel til premium-pris
Ifald Beats-handlen er andet end bare rygter, vil det med meget stor margin være Apples største virksomhedsovertagelse nogensinde. Prisen skulle være $3,2 milliarder. Det er voldsomt mange penge - for alle andre end Apple, for hvem det er et greb i lommen. For den pris får Apple en virksomhed, der har skabt et marked for moderigtige hovedtelefoner som ingen i virkeligheden har brug for - men som alle køber.
Og fortjenesten er enorm. De hovedtelefoner Beats sælger for $200 koster efter sigende kun $14 at lave. Her kan Apple næsten ikke engang være med. At kunne sælge billigt skrammel til premium-pris fortæller en hel del om ens markedsføringsevner. Med Beats får Apple altså et firma, der ved præcis hvad de unge vil have og ikke mindst hvordan man får solgt sine produkter.
Steve Jobs var i øvrigt en af de første der prøvede et par af Beats hovedtelefoner før de officielt blev lanceret.
Jimmy Iovine hjalp med at gøre iTunes og iPoden populær
Udover hovedtelefoner får Apple med købet Beats Music, en musikservice der sælger musik i abonnement. Og lad os bare fokusere på netop musikservicen. "Det er noget, vi har forfulgt lige fra dag ét. Hvis man for $10 om måneden, kunne lægge 10.000 sange på sin iPod, vil vi gerne vide det. Men det kan man ikke, for der er ingen forretningsmodel der giver mening for pladeselskaberne.", udtalte Steve Jobs til magasinet Billboard i 2004.
En af stifterne af Beats Electronics er Jimmy Iovine. Lige så ukendt han er uden for branchen, lige så kendt er han i den. Han har arbejdet med stort set alle der er værd at skrive om, og kender musikindustrien som sin egen bukselomme. Derudover kendte Iovine Steve Jobs særdeles godt. De mødtes første gang i 2002 eller 2003 og var med det samme på bølgelængde.
Iovine har gennem årene været en stor fortaler for iTunes Store. Inden den offentligt debut, fik Iovine personligt demonstreret iTunes Store af Steve Jobs, og Iovine var helt enig i, at det ville blive stort. "Da jeg så enkeltheden i iTunes-økosystemet, sagde jeg wow. Det er det de unge vil have.", har Iovine udtalt i et interview. Det var Iovine der sørgede for at iPoden blev vist i musikvideoer med kunstnere som 50 cents og Eminem, og det var Iovine der skabte kontakt til Bono og Mick Jagger.
Siden 2004 har Iovine og Jobs hver anden måned mødtes og talt musikservice. Iovine var en stor fortaler for at Apple skulle lancere en musikservice, Jobs var fra starten med på ideen, men mente altså ikke man kunne få forretningsmodellen til at hænge sammen med de høje priser pladeselskaberne forlangte. Apple havde svært nok ved at overtale dem til at tillade digitale downloads af deres musik. I dag dag er problemet et helt andet. YouTube har vænnet ungdommen til at al musik er gratis tilgængelig. Det er ikke nemt at sælge folk et produkt, de kan får gratis andre steder.
Beats har knækket nøden
Lige præcis her kommer Iovine ind i billedet. Manden er kendt for at kunne sælge sand i Sahara. Noget Steve Jobs var helt klar over. En dag ringede han til Iovine og fortalte at Beats kunne blive dem der knækkede nøden i forhold til abonnementsbaseret musiksalg. Iovines ide var det man på engelsk kalder "curation". Det er en beskrivelse af en proces hvor man indsamler, sorterer og præsenterer relevant indhold. Hvor andre giver en 12 millioner sange og siger "held og lykke", er Iovines ide at tilbyde folk hjælp. En kvalificeret hjælp fra en pålidelig kilde. Man behøver ikke bruge den, men den er der.
Lyder det bekendt? Det er stort set de samme præmisser iTunes Radio er skabt på. En guidet musikservice, der hjælper folk til at finde relevant musik blandt 20 millioner musiknumre. Men iTunes Radio har kun fanget den overordnede ide. Beats Music er gået skridtet videre og tilbyder mere frihed og flere raffinerede mulighede. I 2012 sagde Iovine til Businessweek at "I øjeblikket abonnementsbaseret musik kulturelt utilstrækkeligt. Det mangler følelse. Det mangler kultur. Hvad Apple har gjort i download-verdenen er meget, meget godt. Men musik i abonnement har et stort hul i midten, og det er ikke tilfredsstillende i øjeblikket."
Nøden er blevet knækket. Selvom Spotify med flere har været på markedet i flere år, er det først med Beats Music vi får noget der minder om en Apple-tilgang til tingene. Beats Music er frugten af 10 års venskab og sparring mellem Iovine og Jobs. Om Jobs død direkte er årsagen til at servicen blev lanceret af Beats og ikke Apple, kan vi selvfølgelig ikke vide, men det kan heller ikke udelukkes. Pointen er at Iovine har ventet 10 år på at lancere sin musikservice. Ingen halve løsninger her. Først når konceptet er helt gennemtænkt og nøden er knækket, sker der noget. Igen er der klare linjer til Apples måde at gøre tingene på. Til Steve Jobs' måde at gøre tingene på.
Ville Jobs havde købt Beats?
Folk ved ikke, hvad de vil, indtil du viser det til dem.Steve jobs
Måske er det lige præcis kombinationen af Apple og Beats, der kan gøre en musikservice til mainstream og gøre iWatch til det nye sort. Er evnen til at sælge folk noget, de ikke ved de vil have, $3,2 milliarder værd? Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men princippet er i hvert fald helt i Steve Jobs ånd.
Havde tiden været moden til en abonnementsservice mens Jobs levede, ville han formodentligt have lanceret den sammen med Iovine. Det ved Apples nuværende ledelse selvfølgelig godt, så faktisk kan man sige at de med købet af Beats fører det ud i livet, som Jobs aldrig nåede. Uden Jobs eminente overtalelsesevner har der dog ingen anden udvej været end at smide nogle milliarder for Beats, Iovine og alle de gode ideer.