3D er aldrig slået igennem for alvor, hverken i film eller som spil. Måske det vil ændre sig med Apple TV?

I hvert fald er det nemt at implementere 3D-grafik i sine (OpenGL) spil, hvis man udvikler til tvOS som Apple TV's styresystem kaldes. Ulempen er at man mister 50% af den horisontale opløsning, da hver billede nu opbygges at to halve billeder - et til hvert øje. Tilføjelsen af 3D burde dog mere end opveje dette.

Princippet er meget enkelt.

Først og fremmest skal man beslutte afstanden mellem øjnene og den fokale længde, det vil sige billedets nulplan. På den måde får man et mål for hvilke objekter der skal være bag billedet, og hvilke der skal være foran.

Når scenen skal tegnes, skal man nu lave to scener: En for det højre øje og en for det venstre. Mellem hver af disse "halve" scener skal kameraet selvfølgelig skifte placering.

Det hele kræver ganske få linjers kode, og er umiddelbart nemt at implementere.

Hvordan du helt præcist gør i praksis, og eksempler på kode, kan du læse mere om hos http://pangeasoft.net/iphone/3dtv/

Scroll ned for at se kommentarer