Apple planer for den kommende Apple TV er blevet droslet ned i forhold til hvad Apples ellers havde planlagt, skriver Wall Street Journal. Ifølge de oprindelige planer ville Apple lave aftaler direkte med producenterne af indhold, med det formål at kunne præsentere a la carte-TV med frit valg på alle hylder. Det har Apple nu droppet, og satser i stedet på at samarbejde med udbydere af eksisterende TV-kanaler. Så i stedet for at Apple selv erhverver sig rettigheder til forskelligt indhold, vil Apple nu tilbyde adgang til eksisterende rettighedshaveres indhold. Apples planer på lang sigt er dog stadig at erhverve rettighederne selv, oplyser en kilde til avisen.

Apple er hæmmet af, at producenter som Disney er bange for at de skader deres egen forretning ved at tilbyde deres indhold til Apple uden om de traditionelle TV-kanaler. Apple er altså fanget i en branche der ikke kan se det smarte i Apples ide om at skære et led bort, og derfor ikke ønsker at samarbejde. En anden af de ideer Apple har måtte droppe er, at tilbyde seerne reklamefri adgang mod merbetaling.

I stedet er Apple tvunget til at indgå aftaler på samme vilkår som resten af streaming-branchen. Det vil sige, at seerne kun har adgang til de fem seneste afsnit af TV-serier (i modsætning til hele sæsonen) og at det i det hele taget er visningen på de regulære TV-kanaler på bestemte tidspunkter, der er styrende for hvad Apple må og ikke må.

Teknologien er klar, Apples ideer fintunede, men branchens vilje er der ikke - og derfor sker der ikke for alvor noget interessant. Det kan man som forbruger kun beklage. Der sker nok først noget, når opbakningen til den traditionelle og gammeldags broadcast-orienterede udgave er faldet tilpas meget. Vi har set præcis det samme inden for musikbranchen. Viljen til selv at definere fremtiden er ikke eksisterende. Først når hånden bliver vredet om på ryggen sker der noget.

Der er rygter om, at Apple i løbet af april vil lancere en udgave af Apple TV-boksen.

Scroll ned for at se kommentarer