Da Telia i foråret 2009 indrykkede annoncer for iPhone 3GS, overtrådte Telia markedsføringsloven. Teleselskabets annoncer var nemlig mangelfulde og havde forkerte oplysninger om mindsteprisen på iPhonen. Derfor har forbrugerombudsmand Henrik Øe valg at melde Telia til politiet.

Helt konkret handler sagen om, at Telia markedsførte et tilbud, hvor man købte iPhonen på afbetaling over 12 måneder og var bundet af det almindelige abonnement i 6 måneder. I annoncen, have Telia ikke medtaget afdragene for de sidste 6 måneder i mindsteprisen, hvilket markedsføringsloven siger man skal. Af den fremgår det nemlig, at man man altid skal have oplyst den samlede pris inklusive alle gebyrer, afdrag og så videre over hele aftalens løbetid og ikke bare over 6 måneder.

Desuden havde Telia undladt at oplyse den pris iPhonen kunne købes til, hvis ikke ville købe på afbetaling men kontant. Denne pris skal altid oplyses, så forbrugeren har en chance for at vurdere, hvilke ekstra omkostninger der er forbundet med en afbetaling. Også selvom telefonen, som i dette tilfælde, ikke kunne købes kontant.

Telia har erkendt fejlen og har rettet deres markedsføring, men alligevel slipper de altså ikke for en politianmeldelse.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.