Da iPhone 4 blev lanceret i juli sidste år, var Telia hurtige til at sende et tilbud til selskabets kunder. Måske en tand for hurtigt viste det sig. Af mailen fremgik der nemlig en totalpris, der så siden viste sig at være uden et obligatorisk abonnement på 2.700 kr.

Ifølge forbrugerombudsmanden, er det vildledende markedsdføring og derfor har Telia nu fået en bøde på 100.000 kr, oplyses det i en pressemeddelelse. ”Prisen er et af de væsentligste parametre, når der skal træffes en købsbeslutning. Hvis et køb af for eksempel en mobiltelefon forudsætter, at forbrugeren samtidig tegner et abonnement, så skal prisen for abonnementet indregnes i den samlede mindstepris”, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Telia var hurtige til at udsende en rettelse til mailen, men en del havde allerede bestilt en iPhone 4, og derfor måtte Telia tilbagebetale de 2.700 kr. Det kom til at koste Telia omkring en million kroner.

At der bliver fusket med markedsføringen er ikke ukendt, når vi snakker om Telia. I 2009 blev Telia meldt til Politiet og fik en bøde på 150.000 kr for vildledende markedsføring af iPhone 3GS. Ved tidligere lejligheder har selskaber som Fullrate, Stofa, Telmore og TDC fået bøder i samme størrelsesorden.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.