En del teleselskaber havde valgt at lade kunderne kunne forudbestille en iPhone 6 fra midnat. Det gælder tre af de store; Telia, Telenor og 3; samt flere lavprisselskaber. Som det eneste af de store havde TDC, der altid har haft en noget anstrengt forhold til iPhonen, og ofte opfører sig som om monopolets dage ikke er overstået, valgt ikke at tilbyde forudbestilling på iPhone 6.

Vanen tro har tusindevis af håbefulde kunder besøgt teleselskabernes netbutikker - og vanen tro gik det mildest talt ikke ret godt. Siderne blev lagt ned på stribe af de mange besøgende.

Kun Telenor havde forberedt sig tilstrækkeligt

Af de tre store virkede de til, at kun Telenor havde forberedt sig fornuftigt på det store rykind. Siden holdt sig kørende, og når man trykkede på den iPhone man ville bestille, fik man et nummer i køen. Da jeg tjekkede et kvarter efter midnat var mit nummer omkring 3.500. Hvor hurtigt Telenor fik ekspederet ordrerne ved jeg ikke, men alene det, at de har sat et køsystem op vidner om, at de har taget opgaven alvorligt.

Hos Telia var den derimod helt gal. Deres hjemmeside havde så lang en svartid, at man til sidst fik time out. Det vidner om en server der slet, slet ikke har kunnet klare presset - og det er ganske enkelt for dårligt.

Hos 3 var det minimalt bedre. Deres normale hjemmeside var ganske vist nede, men man fik trods alt en nødside med melding om, at der var problemer og besked om at ringe til kundeservice mellem kl. 9 og 16. Med andre ord en standard-besked, der burde være tilpasset med informationer om, at problemer skyldes det store rykind efter iPhones, og at man skulle have tålmodighed.

Ikke godt nok

Selvfølgelig kan man ikke forlange samme smidige oplevelse som til hverdag, men teleselskaberne burde i det mindste have sørget for en nødplan ala 3's, hvor hjemmesiden trods alt svarer, så man får lidt information. At 3 så havde valgt stort set ikke at give noget brugbar information, er en anden sag.

Teleselskaberne ved, at der kommer press på, det sker hvert år. De har selvfølgelig også forberedt, alt andet ville i hvert fald være galimatias, men tydeligvis ikke godt nok. Enten skal de dimensionere deres setup til spidsbelastningen eller sørge for at det kan skalere med op, når belastningen øges. At det hele bare går ned, er dårlig kundeservice, og kan ende med tabte kunder for et millionbeløb.

Telenor har selvfølgelig klaret det bedst ved at indføre et køsystem, der tager presset af deres servere, og lukker folk ind i små portioner, der er til at håndtere uden at det hele bryder sammen. Det handler ikke så meget om hvor lang ventetiden i køen var, men om at Telenor havde forberedt sig godt på opgaven og trods alt holdt siden kørende, så man som kunde ikke blev ladt i stikken. Ventetid er irriterende, men manglende information, som hos Telia er endnu værre.

Hvordan var din oplevelse af teleselskabernes hjemmesider ved midnatstid?

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.