Teleselskaberne er ikke begejstrede for, at folk benytter dataforbindelsen på deres smartphone til IP-telefoni, det såkaldte voice over IP (VoIP), da det går ud over det lukrative salg af taletid. Derfor har de i Sverige varslet, at de vil indføre ekstra gebyrer til folk, der ringer via tjenester som Skype eller Vopium, og også i Danmark rumler ideen blandt teleselskaberne.

Hvis det bliver indført, vil det betyde, at man fremover vil skulle betale ekstra til teleselskaberne, hvis man vil benytte FaceTime, iMessage eller en af de andre populære VoiP-løsninger. Al kommunikation, det værende sig tale, sms eller videoopkald uden om teleselskabernes kontrol er i farezonen.

Tale er bare data - men koster 20 gange så meget

Tale er jo i virkeligheden bare data. Det er de samme ettaller og nuller der ryger gennem kablerne. Men tale er prissat helt anderledes end data. Hos et tilfældigt udvalgt teleselskab kan man få 3 GB data for 70 kroner om måneden, mens 3 timers tale koster 100 kroner. Båndbredden på tale er typisk omkring 100 kbps. For en samtale er der altså tale om 200 kbps, da man jo overfører data begge veje. Omregner vi, svarer det til 1,5 MB per minut eller lidt over en halv GB for tre timer. Hos det pågældende teleselskab, kan man altså få 6 gange så meget data til en lavere pris. Tale er omkring 20 gange dyrere end data.

VoIP sparer folk penge, men teleselskaberne vil have det stoppet

Derfor er der også skudt et hav af selskaber op, der tilbyder VoIP, da det er meget billigere for kunden at klare taleopkald via dataforbindelsen. Det gør teleselskaberne bange. Bange for at de ikke længere kan sælge tale til overpris. Hos Telia er kun 20% af trafikken i netværket tale, men det står for 80% af indtægterne. Hvad gør man, når man er bange? Enten løber man, eller også går man til angreb. Teleselskaberne har valgt det sidste.

I Sverige har de åbent meldt ud, at de vil indføre ekstra gebyrer til de folk, der benytter VoIP-tjenester. Nogle vil nok indvende, at teleselskaberne jo ikke kan vide, hvad folk bruger deres dataforbindelse på mobiltelefonen til, men det er faktisk lige hvad de kan. Uden at gå for meget i tekniske detaljer, så har teleselskaberne mulighed for at analyse ens data og blokere for det, de ikke finder passende, med mindre man betaler dem for at lade være. Det er i hvert fald deres plan.

Strider mod princippet op netneutralitet

Denne indblanding strider mod princippet op netneutralitet, der siger, at teleselskaberne ikke skal blande sig i, hvad folk bruger deres data til. Netneutraliteten er ikke lovreguleret, for på et stormøde i telebranchen i 2008 slog teleselskaberne fast, at det slet ikke var noget, de ville begynde på. Der er ingen grund til at lovgive om noget, der ikke et problem, så indtil videre er det eneste vi har at forholde os til teleselskabernes ord. De har lovet os, at de ikke vil ødelægge princippet om netneutralitet.

Teleselskaberne har sneget muligheden for spærring ind ad bagvejen

Derfor kommer det nok som en overraskelse, at teleselskaberne forsøger at liste forhindringer ind ad bagvejen. Forsøger er måske så meget sagt, for det er allerede sket. I dag kan man ikke købe et mobilabonnement hos et af de tre største danske teleselskaber uden at de påråber sig ret til at spærre for IP-telefoni. Abonnementsændringerne er blevet indført stille og roligt uden at ret mange har lagt mærke til det, og samtidig har teleselskaberne i offentligheden gjort meget ud af at fortælle, at spærring af VoIP skam ikke var noget, de havde planer om. Men hvorfor indføre muligheden for at genere kunderne, hvis ikke man har planer om det? Man ændrer kun sine abonnementer, hvis der er et formål med det.

TDC, Telenor og Telias vilkår er enslydende: Vi vil spærre for folks adgang til VoIP

Både TDC, Telia og Telenor har med andre ord planer om, at tilsidesætte princippet om netneutralitet. De vil analysere de data folk henter og sender på deres telefoner, og hvis ikke det passer ind i deres kram, så bliver der spærret eller takseret. Vi vil med andre ord ikke længere selv kunne bestemme, hvad vi bruger vores dataforbindelse til. Data vi jo har betalt for at bruge allerede en gang.

Her er hvad teleselskaberne skriver i deres gældende abonnementsbetingelser. Telia: "Telia forbeholder sig ret til at implementere foranstaltninger således at IP-telefoni (mVoIP) og Peer-to-Peer fildeling (P2P) ikke kan bruges som en del af abonnementet/servicen.". Telenor: "Telenor forbeholder sig ret til at implementere foranstaltninger mod eller helt at spærre for IP-telefoni tjenester.". TDC: "TDC forbeholder sig ret til at spærre kundens forbindelse for adgang til mobile IP-tjenester (mVoIP m.fl.) og lignende anvendelser." Jeg har ikke kunnet finde noget lignende hos 3.

Forbrugerrådet er meget kritiske - teleselskaberne afviser

Både Forbrugerrådet og flere politikere forholder sig stærk kritisk til at teleselskaberne vil spærre for folks mulighed for at benytte IP-telefon. I Holland har politikerne været hurtigt ude og vedtaget en lov, der forbyder teleselskaberne at blande sig i, hvad folk benytter deres data til.

"Teleselskaberne lægger op til et brud på netneutraliteten ved at begrænse adgangen til det frie internet.", udtaler Martin Salamon, økonom i Forbrugerrådet til Berlingske. "Det bremser væksten, når teleselskaberne forsøger at fastholde os som forbrugere i gammeldags produkter, som ikke kan det samme som de nye, og som også er dyrere. De taber taletrafik på mobilnettet og forsøger i stedet at holde udviklingen tilbage ved at holde forbrugerne i en spændetrøje".

Teleselskaberne er ikke overraskende uenige i den udmelding. De forsikrer endnu engang, at der ikke er planer om noget som helst. Vilkårene er ikke blevet ændret fordi de skal bruge det til noget, men fordi de så er klar, hvis muligheden skulle opstå.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.