Opkald til danske telefonnumre der starter med 70 er ikke inkluderet i taletidspakkerne hos hverken TDC, 3 og Telia. Det til trods for at det koster det samme at ringe til 70-numrene som alle andre fastnetnumre, skriver business.dk.

70-numrene er telefonnumre, der typisk bruges af virksomheder, der ønsker et hovednummer for at gøre det nemt for kunderne. Det er altså ikke specielle numre til underlige services, men helt almindelige numre til eksempelvis Danske Bank. Numre som teleselskaberne selv takserer til almindeligt takst, men altså alligevel vælger at ekskluderer fra de taletidspakker, som folk typisk køber, når de køber en ny telefon. Derfor medfører opkald til 70-numre en ekstraregning, selv om man ikke har opbrugt sin månedlige taletid.

Teleselskaberne forklarer selv praksis med, at de har større udgifter til 70-numre. En forklaring, der er svær at tage seriøs, når teleselskaberne netop takserer dem til samme pris som alle andre numre. Ergo er det kun dem med taletid i forudbetalte pakker, der betaler ekstra, mens alle andre får dem til normal pris. Derudover er det også noget af en jungle af finde rundt i, hvad det egentligt koster at ringe til et givent telefonnummer. Hvordan kan man på forhånd vide, at det koster ekstra at ringe til et nummer bare fordi det starter med 70?

Det lyder mere sandsynligt at teleselskaberne alene gør det fordi de kan. De har fundet et produkt, der skiller sig lidt ud, og fortæller så deres kunder, at det koster ekstra. Lidt på samme måde som at en landegrænse kan gøre det dyrere at ringe fra Helsingør til Helsingborg, end fra Skagen til Gedser. En udnyttelse af en mental væg i kundernes bevisthed. På samme måde gør man 70-numre til noget særligt, som man altså skal betale ekstra for, til trods for at man har en taletidspakke.

Et andet eksempel er, at teleselskaberne tager penge for, at man ringer op til sin egen telefonsvarer. Igen selvom man har fri taletid og nummeret endda er i selskabets eget netværk. Det koster formodentligt ikke selskabet en krone, men alligevel så er det en speciel service, der ikke er inkluderet i ens talepakke.

Ikke overraskende er Forbrugerrådet ikke glade for de tre selskabers praksis, der kun er med til at forvirre kunderne.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.