For en god måneds tid siden, omtalte vi nogle rygter om, at Apple i samarbejde med en producent af simkort, var ved at udvikle en iPhone med indbygget simkort. Ideen er, at teleoperatørens rolle i købsprocessen bliver mindre, da man ikke skal have tilsendt et separat simkort før ens telefon virker. I stedet skal de informationer om telefonnummer etc., der normalt ligger på et simkort, bare hentes via nettet; enten gennem iTunes eller via App Store, og lagres i det indbyggede simkort.

Som forudsagt den gang, er det ikke noget der passer teleselskaberne. Financial Times (kræver abonnement) skriver nemlig nu, at nogle af Europas førende teleoperatører er rasende over Apples ideer, og er klar til at opsige deres aftaler om operatørtilskud til iPhonen. En højtplaceret leder i et unavngivent teleselskab beskylder endda Apple for at starte en krig ved at integrere simkort i iPhonen.

Operatørerne mener, at Apple fuldstændigt fjerner dem fra billedet, ved at give kunderne mulighed for at vælge operatør efter eget valg. Man kan så indvende mod det argument, at det kan kunderne allerede i dag i mange lande heriblandt Danmark, hvor samtlige af de store operatører sælger iPhones. iPhonen er dog lidt anderledes at forhandle end andre smartphones, hvor teleoperatøren har meget mere kontrol og for eksempel kan lægge egen software på telefonen. Med iPhonen styrer Apple det hele. Det eneste operatøren gør er at levere et netværk og sætte telefonen op til dette. Dette burde vel egentlig også være teleoperatørens fornemmeste opgave og der fokus skulle ligge. Men det passer selvfølgelig ikke teleselskaberne, da den manglende kontrol samtidig fjerner et indtægtsgrundlag.

Ser sig selv som købmænd

Problemet for nogle teleselskaber er, at de ser sig selv som købmænd, der forhandler telefoner, nå ja, og så får man da lige et abonnement med i hatten, nu man er i butikken. De har lagt hele deres forretning an på, at kunne hive folk ind i butikken med store skilte, hvor der står "iPhone fra 199 kr". Det de markedsfører sig selv på, er selve telefonerne - om det så er iPhonen eller en anden. Derfor underbyder de hinanden og giver kæmpe tilskud, for at få prisen på selve telefonen så lav som overhovedet muligt. For det er den folk fokuserer på, og den selskabet bruger som blikfang.

Hvis Apple overtager salget af iPhonen 100%, kan teleselskaberne ikke længere bruge den som blikfang. Nu er det pludselig priserne på deres kerneydelse (tale og data), der skal sikre kunder i butikken. Ikke lige frem den bedste situation, når man gerne vil sælge dyre abonnementer som de fleste kunder slet ikke har brug for. For nu er det hele jo pludselig gennemskueligt; vi kunder kan se hvad tingene reelt koster og hvad de er værd. Førhen lod vi os lokke til at købe et abonnement vi ikke havde brug for, fordi vi fik en iPhone med i købet. På grund af tilskudene var det fuldstændigt umuligt at gennemskue den reelle pris for de forskellige ydelser.

I grunden skulle man mene, at det var en ren befrielse for teleselskaberne at skulle bøvle med at sælge telefoner. Nu kan de fokusere på deres egentlige opgave, at levere date og tale billigt og med god dækning. Nogen en del mindre selskaber jo også har slået sig op på med stor succes. Mon ikke det er disse selskaber, der kan se hvad vej vinden blæser, der vil være de store vindere ved en iPhone med indbygget simkort? Og så har vi nok også forklaringen på, at de store selskaber ryster i bukserne.

Spørgmålet er, om Apple tør gennemføre sine planer eller om de bakker ud af frygt for teleselskaberne.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.