Til trods for at mobilbetalingsløsningen Swipp bakkes op af 71 pengeinstitutter i fællesskab, er løsningen aldrig rigtigt slet igennem i den danske befolkning. Forklaringen er Danske Banks MobilePay der totalt har sat sig på markedet for private pengeoverførsler via mobilen.

Målet for Swipp har hele tiden været, at blive danskernes foretrukne betalingsløsning. Det erkender selskabets direktør Martin F. Andersen dog nu ikke kommer til at ske. Det skriver Berlingske Business. Ifølge Martin F. Andersen er slaget tabt hvad angår private overførsler, hvorfor de vil satse benhårdt på markedet for mobilbetaling i butikkerne. Et marked hvor MobilePay slet ikke er slået igennem. Det er Swipp heller ikke, men kampen er mere lige her. Swipp satser på at de med lavere gebyrer er mere attraktive for butiksejerne. Hos Swipp koster en overførsel 40-60 øre, mens det hos MobilePay koster et procentbeløb der hurtigt overstiger hvad det koster hos Swipp. Årsagen er at MobilePay er baseret på et tilknyttet kreditkort, mens Swipp er baseret på konto-til-konto-overførsler. Derved skæres et led væk.

Markedet står dog langt fra stille. Et digitalt Dankort er på vej og MasterCard og Visa er også på vej med egne løsninger. Derudover kunne man forestille sig at Coop lancerer deres egen løsning. Apple Pay spøger selvfølgelig også i kulissen.

Scroll ned for at se kommentarer