Tidligere på efteråret satte Apple gang i et program for udskiftning af defekte batterier i visse iPhones. Det har tiltrukket sig en del opmærksomhed fordi de servicepartnere, der er sat til at stå for udskiftningen, afviser at udskifte batterierne hvis iPhonen er det mindst skadet. Er der revner i skærmen, buler på bagsiden eller ridser i rammen, kan man glemme alt om at få skiftet det batteriet. Alt sammen selvfølgelig efter Apples anvisninger.

Sure kunder

Resultatet har været sure kunder og på iPhoneguide har vi modtaget op mod 20 henvendelser fra folk, der er utilfredse med den behandling de har fået i eksempelvis Humac, der er den største forhandler af Apple-udstyr i Danmark. Ud over afvisninger på grund af større eller mindre skader, er der lange ventetider og afvisninger med begrundelse i væskeskader.

Den meget polemik har nu fået Apple til at sige stop. Fremover kan man ikke længere få udskiftet batteriet i sin iPhone i Humac. I stedet skal man kontakte den forhandler, hvor man har købt iPhonen, direkte. Det vil typisk sige sit teleselskab eller Apple selv. Så vil de stå for udskiftningen af batteriet.

Af Apples hjemmeside om batteriudskiftningsprogrammet fremgår det stadig, at man kan indlevere din iPhone hos Humac. Både Apple og Humac bekræfter dog, at det ikke længere er tilfældet. Forvirringen er med andre ord ikke blevet mindre. Apples hjemmeside henviser kunderne til Humac, mens Humac henviser dem til Apple eller teleselskaberne. Hvorfor Apple ikke har ændret deres hjemmeside, når nu deres telefonsupport er orienteret om den nye fremgangmåde, har vi ikke kunnet opklare.

Humac: Vi har ikke kunnet følge med

Ifølge Humacs Country Manager Michael Bech, er der en god forklaring på dette omend han indrømmer at den ikke er særlig kundeservicemindet eller godt kommunikeret. Michael Bech fortæller til iPhoneguide, at der er blevet indleveret så mange iPhones, at Humacs værksteder ikke har kunnet følge med. Humac har på grund af udskiftningsprogrammerne modtaget fem gange så mange servicesager som normalt. Selvom der er ansat 40% flere teknikkere, har det ikke været nok. Han bekræfter også, at det er dårlige kundeoplevelser der har ført til, at Apple har bedt Humac om ikke at tage imod flere serviceopgaver for en periode, fordi Apple har kunnet se, at Humac ikke har kunnet følge med.

I en periode vil Humac derfor ikke tage reparationer ind fra kunder hvor varen er købt via andre kanaler, men henvise til forhandleren. Humac vil selvfølgelig stadig tage imod serviceopgaver af enhver art på Apple-produkter der er købt hos enten Humac eller Eplehuset som Humac har overtaget i september 2014.

Det korte af det lange er altså at selvom det fremgår af Apples hjemmeside, at man kan henvende sig til Humac, bekræfter både Apples support såvel som Humacs kundeservice og country manager, at man i stedet skal kontakte en forhandler, hvor iPhonen er købt.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.