Samsung idømt kæmpebøde for falske brugerkommentarer

Samsung er blevet idømt en bøde på hvad der svarer til 1,8 millioner kroner i Taiwan for at have betalt medarbejdere til at udgive sig for almindelige forbrugere på diverse internetfora, hvor de postede indlæg, der roste Samsungs produkter og var negative over for Samsungs konkurrenter, skriver The Verge. Ud over Samsung får to lokale marketingsvirksomheder en bøde på hver 550.000 kr for deres deltagelse i løjerne.
Helt konkret har Samsungs folk postet positive kommentarer til nyheder der var negative omkring Samsung, lavet positive forbrugeranmeldelser, rost Samsungs produkter, samt ikke mindst skrevet negative kommentarer om konkurrenternes produkter, kritiseret den for påstående fejl etc.
Det er anden gang i år, at Samsung bliver fanget i at bruge disse metoder.
Den nye svindel er bare en i en lang række af tilfælde, hvor Samsung fusker med reklamer, eller på anden måde overtræder de moralske eller juridiske grænser. Senest har vi set, at Samsung fusker med benchmarkscores og at Samsung betaler de kendte for at omtale Samsungs produkter i positive vendinger. Dertil skal lægges, at Samsung har en lang historie i Korea med nepotisme og korruption.
Man kan jo spørge sig selv (omend det er retorisk): Hvis Samsungs produkter virkelig er så fantastiske, hvorfor så ikke lade dem tale for sig selv?