Salget af iPads er faldet fra 17,0 millioner til 14,6 millioner i årets andet kvartal sammenlignet med året før, oplyser Apple i forbindelse med fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab. Det er et fald på 14%.

Ifølge Apple skyldes det meste af faldet nogle ændringer i antallet af de enheder der befinder sig i Apples lagre eller er på vej ud til butikker og kunder. Det reelle salg er kun faldet 3%. Det forklarer Apple med en naturlig produktcyklus, som de ikke rigtigt kan ændre på.

I flere lande og regioner som Kina, Japan, Canada, Rusland, Latinmamerika og Mellemøsten er iPadsalget dog steget med tocifrede procenter. Specielt i Kina er salget gået godt, med en stigning på 48% for første halvår.

Ifølge Apple står iPaden specielt stærkt på erhvervsmarkedet, hvor markedsandelen er 88% af alle nyaktiverede tablets i USA.

Det er ikke kun Apple, der oplever vigende efterspørgsel. Microsoft har lige meddelt, at de har været nødt til at nedskrive den resultat med $900 millioner, svarende til 5 milliarder kroner. Ifølge Microsoft skyldes det, at de har produceret alt for mange tablets - mange flere end de har kunnet sælge. Det fik for nylig Microsoft til at sænke prisen på deres Surface-tablet med omkring 1.000 kroner, i håb om at få solgt de overskydende enheder.

Scroll ned for at se kommentarer