For en måneds tid siden skrev vi om et rygte der sagde, at Apple var begyndt at samarbejde med simkort-producenten Gemalto om at udvikle en løsning, hvor simkortet var integreret inde i telefonen. Operatørskift skulle derfor klares via softwaren og ikke ved fysisk at skifte simkortet. Ideen fra Apples side er, at teleoperatørens rolle i købsprocessen bliver mindre, da man ikke skal have tilsendt et separat simkort før ens telefon virker.

Disse oplysninger var en rød klud i hovedet på teleoperatørerne, der ligefrem mente, at Apple var ved at starte en krig. De samme teleoperatører har nu fået lidt luft. Således beretter The Telegraph, at Apple er ved at trække i land. Teleoperatørerne er endda kommet så meget oven på, at de ligefrem kan komme med kække bemærkninger som denne: "Apple har længe forsøgt at få et tættere og tættere forhold [med kunderne] og skære operatørerne væk. Men denne gang bliver de sendt tilbage til tegnebordet med halen mellem benene.", udtaler en kilde hos et teleselskab.

Apple plejer ikke at lade sig diktere

Umiddelbart kunne en udtalelse som denne minde utroligt meget om den måde en kendt dansk teleanalytiker plejer at formulere sig på. Det virker nemlig som om, at kilden ikke rigtigt har forstået noget. Apple plejer ikke at lade nogen som helst andre diktere, hvordan de gør tingene. Det kan godt være, at teleoperatørerne tror, at en afvisning fra deres side kun kan betyde, at Apple dropper ideen, men resultatet bliver nok bare at Apple fortsætter uden deres velvilje. Der skal nok være en enkelt operatør eller to, der kan se fornuften i ideen, og så er spøgmålet, hvem af der andre, der tør sige nej til iPhonen. Man så lidt det samme, da iPaden og siden iPhonen fik mikrosimkort. Teleselskaberne var jo nødt til bare at følg trop, ellers ville de ikke kunne sælge nogle abonnementer til iPhone-brugerne.

Apple vil derfor sikkert lancere ideen i iPaden, der sælges uden simlås og tilskud fra teleselskaberne, først. Så er ideen fremlagt i praksis, og så følger iPhonen efter i næste udgave. Man kan jo faktisk sige, at det er en smule grotesk, så stor indflydelse teleoperatøren har i folks bevidsthed. Reelt set burde det være ligegyldigt. Tingene skal bare virke. Om man bruger den ene eller den anden bør ikke spille ind på folks valg af telefon. Forestil jer, hvis kabel- eller satellit-udbyderne havde samme indflydelse på hvilket TV folk købte?

Det er telefonen, der er hovedformålet, dataleverandøren er sekundær. Det må teleselskaberne se i øjnene. Deres dage som den primære årsag til hvilken telefon man vælger er talte. Indtil nu har de kunnet slippe af sted med hvad som helst, fordi det var dem der sad på salget af det fysiske produkt. I dag vil folk have en bestemt telefon, om det så er en iPhone, en HTC eller en helt tredie er underordnet, og så er teleselskabet mindre vigtigt. Folk er da ligeglade med hvilket navn der står på deres simkort - tingene skal bare fungere. Dækningen skal være orden og det samme skal priserne. Kan teleselskaberne ikke klare den simple opgave, kan de lige så godt lukke butikken med det samme. Det er dét teleselskaberne skal koncentrere sig om, så kan Apple koncentrere sig om at lave verdens bedste telefon.

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.