Forestil dig, at du har købt et abonnement på et digitalt magasin, så du i ro og mag kan læse det på iPaden. Det kunne eksempelvis være et årsabonnement på "Inside Triathlon", der udkommer 6 gange årligt til en pris på 169 kroner. En rigtig god pris sammenlignet med hvad du må hoste op med i den lokale bladkiosk - hvis de da overhovedet har magasinet på hylderne. Du er ikke alene. Der er rigtig mange, der har fået øjnene op for de fordele der ligger i digitale magasiner. Gode priser og større udvalg.

Forestil dig nu, at du to måneder efter tegning af dit årsabonnement opdager, at det nye nummer aldrig dukker op. I den virkelige verden havde man ringet til abonnementsservice og fået bladet eftersendt eller i det mindste fået en forklaring. Men hvordan klarer man det i den digitale verden?

Apple fralægger sig ansvaret

En oprigning til Apples kundeservice giver det forventede svar. Køb i App Store kan fortrydes i 14 dage - og herefter står købet ved magt. Dette uanset årsagen til ens utilfredshed. Lukker et digitalt magasin i abonnementsperioden, er det bare ærgerligt. Pengene er tabt.

Nu er Apple som bekendt ikke de letteste at danse med, så jeg har kontaktet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor Chefkonsulent Henrik Lundgaard Sedenmark via telefonen oplyser, at reglerne er meget klare. Får man ikke den løbende ydelse, der er blevet betalt for, skal sælgeren refundere pengene. Der er ikke så meget at rafle om. I dette tilfælde, hvor Apple står som sælger, er det altså Apples ansvar, at aftalen bliver overholdt. Apple kan ikke afvise kunderne med henvisning til en overskredet fortrydelsesfrist, da det slet ikke er denne, der er i spil her. Det handler ikke om, at en aftale skal fortrydes, men om at sælger har misligeholdt den indgående aftale.

Apple skal med andre ord refundere pengene, hvis man som kunde anmoder om det fordi et magasin er lukket i abonnementsperioden.

"Inside Triathlon" er ikke det eneste magasin, der er stopper med udgivelserne. Jeg er bekendt med i hvert fald en håndfuld magasiner, hvor det samme er sket. Alle er stadig i App Store.

Er der nogen læsere der har oplevet dette, så læg meget gerne en kommentar.