I vores del af verden kender vi stort set ikke længere til varemangel. Vi kan få alt hvad vi vil have, når vi vil have det - hvis vi har penge nok altså. Derfor har nogle folk svært ved at forstå hvad der sker, når eksempelvis Apple lancerer en ny iPhone, og man i ugerne efter ikke bare kan gå ind fra gaden og købe den fordi den er udsolgt. Det klinger så forkert i folks ører, at de ser sig nødsaget til at finde en forklaring på det mærkelig fænomen med udsolgte varer.

"Apple gør det for at skabe hype"

Det man typisk hører er, at det er noget Apple gør med vilje for at skabe hype. En forklaring, der samtidig bruges af alle dem, der ynder at mene, at Apple pisser på deres kunder. Apple skaber hype ved at genere kunderne med udsolgte varer. Mens ordentligt firmaer sørger for at have nok til alle, forstås.

Der er ingen tvivl om, at lange køer skaber omtale og hype. Køtilbud er en gammel klassiker i detailhandlen. For nogle uger siden rykkede den lokale Silvan til nybyggede lokaler og her stod godt og vel 30 voksne mennesker i kø natten over for at få del i de gode tilbud. For butikken er det en billig måde at skabe omtale og synlighed på.

Der er bare en verden til forskel på at have en håndfuld varer nedsat til grotesk lave priser og så på at have regulært udsolgt i flere uger. Det sidste tjener man nemlig absolut ikke en krone på. En virksomhed der må sende hundredevis af kunder hjem uden det de var kommet efter, er ikke i sin ønskeposition. Det handler om at sælge varer, hverken mere eller mindre.

Der bruges milliarder på at hive kunderne ind i butikken - men ikke for at sende dem skuffede hjem igen

Der bruges hundredevis af milliarder dollars hver år på TV-reklamer i USA alene. PR-folk, reklame-bureauer, marketingsfolk og så videre æder også et ukendt milliardbeløb. Alt sammen handler det om én eneste ting: At få dig til at tage hænderne op ad lommen, lette bagdelen fra sofaen, gå ind i deres butik og give dem dine penge.

Tanken om at Apple inviterer kunderne ind i forretningen, hvor de kommer med pengene i hånden for blot at fortælle dem, at de kan gå igen for at skabe hype, er absurd. Man bruger ikke milliarder på at skaffe interesserede kunder, blot for at skuffe dem. Det er definitionen på dårlig forretning.

Tim Cook is the man

Apple ville hellere end gerne kunne glæde hver eneste kunde, der dukker op med nogle tusindelapper efter lanceringen af en ny iPhone. I praksis kan det bare ikke altid lade sig gøre. Der er to helt centrale årsager.

Først og fremmest fordi det er svært at spå - især om fremtiden. Apple må komme med et kvalificeret gæt på efterspørgslen og risikerer at ramme skævt. Det gælder begge veje. Her vil de fleste nok være tilbøjelige til at gå efter det sikre. At skyde over målet, kan blive en meget dyr fornøjelse. Elektronikkæden Best Buy brændte eksempelvis inde med 250.000 HP-tablets som ingen gad købe.

Den slags sker (næsten) aldrig for Apple. Apple har i Tim Cook de sidste 20 år haft en af verdens absolut bedste folk til netop at optimere logistikkæden og sørge for at alt klapper. Hans benhårde kontrol med Apples produkter er noget alle andre i branchen stræber efter. Cook har om nogen været nøglen til Apples økonomiske succes de sidste mange år. Hvis ikke Cook kan klare opgaven, er der formodentligt ingen der kan.

Så nemt er det heller ikke at producere 15 mio. iPhones på en weekend

Den anden årsag er, at Apple er i ukendt farvand. Apple producerer enheder, der oplever en efterspørgsel som ingen tidligere har bidt skeer med. Der er ingen der tidlige i historien har skulle masseproducere dyr elektronik i så store mængder som Apple nu gør. Der er rigtig mange ting der skal spille sammen for at det hele ikke går galt. Der er slet ikke så nemt at producere 15 millioner iPhones på en weekend og få dem klar i butikkerne over hele verden, så kunderne kan købe dem. Og slet ikke, hvis man ugen efter så kun skal producere 2 millioner og ugen efter igen måske 4 millioner. Glem det.

Hos Apple handler det om at få en iPhone produceret så hurtigt som muligt, få den ud i butikken så hurtigt som muligt, og få den solgt så hurtigt som muligt. Kunder der går skuffede hjem er der ingen penge i, derfor er det nonsens at påstå, at Apple bevist tilbageholder varer i flere måneder for at skabe hype.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.