Da skoleåret startede efter juleferien, uddelte Odder Kommune en iPad 2 til samtlige 2.300 folkeskoleelever i kommunen. Selvom det kun er tre uger siden projektet startede, er projektleder Rasmus Ditlev Borch fra Odder Kommune allerede klar til at kalde projektet for en delvis succes.

For 8 millioner kroner iPads

Kommunens har investeret 8 millioner kroner i projektet, hvilket er blevet kritiseret. Projektleden siger dog, at "Normalt bruger vi alle pengene på servere og konsulenter, nu har vi i stedet smidt pengene ind i klasselokalet". Odder Kommunes IT-budget er da heller ikke vokset synderligt som følge af iPadsatsningen. Udgiften per elev er steget fra 2.100 kr til 2.300 kr om året. Her er ikke indregnet besparelser på fysiske materialer som papir og bøger, skriver V2.

20 års IT har været spild af penge

Forudsætningen for projektet er da også, at nuværende it-investeringer i folkeskolen ikke har givet resultater. I 20 år er det arbejdet med IT i folkeskolen uden at der er kommet noget som helst fornuftigt ud af det, andet end spildte penge, mener Rasmus Ditlev Borch. Lærerne ved simpelthen for lidt om teknologi. Ifølge Borch er lærere sammen med social- og sundhedsassistenter der der har dårligst IT-kundskaber.

iPads giver mere arbejdsro og der nås mere i timerne

Han så dog lyset efter at næsten 300 lærere havde fået udleveret iPads. Den var simpelthen så nemt at bruge at der kom meget få supporthenvendelser fra lærerne. I undervisningen går det lige så forrygende. iPaden er simpelthen gledet ind som en naturlig del, dog med den klare forbedring, at der er mere arbejdsro i timerne, og at der bliver nået meget mere end tidligere. Dette er helt i tråd med amerikanske forsøg hvor der berettes om større engagement og flid blandt elever med iPads. Til med fik de også bedre karakterer - læs mere

Scroll ned for at se kommentarer