Ken Segall har i dag udgivet en ny bog om Steve Jobs med titlen "Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple's Success". Den handler om hvordan Steve Jobs søgen efter at gøre tingene simple, har været stærkt medvirkende til Apples enorme succes. Når kompleksiteten begyndte at snige sig ind i projekterne "slog" Jobs de ansatte med "den simple pind", for at minde dem om Apples fokus på det enkle og simple.

Segall har arbejdet med Jobs i årevis og bogen er fyldt med anekdoter, vi ellers ikke er vant til at få indblik i fra den inderste kreds i Apple.

En af dem fortæller, at Jobs havde en helt speciel ide for at markere salget af iMac nummer 1 million. Jobs ville ikke have at det skulle gå stille af sig, så han fandt på den ide, at kopiere Willy Wonka fra børnebogen (og senere filmen) Charlie og chokoladefabrikken. Willy Wonka havde nemlig fået den geniale ide, at vedlægge nogle billetter til en guidet tur på chokoladefabrikken samt livsvarigt forbrug af chokolade, i nogle af hans chokoladebars. Noget der fik folk over hele verden til at gå amok i chokoladebars for at finde billetterne.

Jobs ville gøre det samme. Han ville putte et guldcertifikat i kassen med iMac nummer en million og offentliggøre det. Vedkommende, der åbnede den pågældende kasse med en iMac ville herefter få refunderet købsprisen, samt blive inviteret til Apples hovedkvarter i Cupertino til en guidet tur.

Dette var dog ikke nok for Jobs. Han ville gå linen ud, og iføre sig det samme kostume som Willy Wonka, hvilket der kan ses et mock-up af øverst. De folk der hørte om Jobs ide var begejstrede for entusiasmen, men mere lunkne ved at få det ført ud i livet.

I sidste ende blev det dog heller ikke til noget. Californisk lov forbyder købsbetingende konkurrencer, hvorfor man ville skulle kunne deltage i konkurrencen uden at købe en Mac. Der ville derfor være en stor sandsynlighed for, at vinderen slet ikke ville være den, der købte iMac nummer en million, og Jobs forkastede ideen igen.

Ken Segall er reklamemand og har været med til at lave nogle af Apples ikoniske reklamer. Hans nye bog kan blandt andet købes i den amerikanske iBook Store for $12,99.

Scroll ned for at se kommentarer

I samarbejde med PriceRunner