iPhone 5c er langt fra verdens bedste smartphone. Den byder ikke engang på mest værdi for pengene. For få hundrede kroner ekstra får man en iPhone 5s med bedre kamera, Touch ID og en hurtigere processor. Alligevel har den været en kæmpe succes for Apple. Der er verdens næstbedst sælgende smartphone, og halvdelen af kunderne kommer fra Android.

Hov vent! Står kritikerne ikke nærmest på nakken af hinanden for at kalde iPhone 5c for et flop og en fiasko? Er beretningerne om at iPhone 5c stort set er usælgelig, og at kunderne går i en stor bue uden om den, fordi den er alt for dyr i et marked, hvor den påståede trend går mod billige telefoner, ikke talrige? Jo, det er de, men lige så talrige som de er, lige så forkerte er de.

En del af kritikken skyldes givetvis, at journalisterne ikke har villet indrømme, at de tog fejl, da de spåede om det fantastiske i en billig iPhone. Apple lancerede ikke en billig iPhone, og det blev af journalisterne udlagt som en fejl. Men i stedet for at erkende at fejlen var deres egen, blev den gjort til Apples, og sidenhen er alt blevet tolket ind i den sammenhæng.

Usaglig kritik, der videreformidles ukritisk

Kritikken har sit udspring i Wall Street Journal, og er blevet videreformidlet ukritisk i utallige medier, også danske som Politiken. Kritikken er startet af præcis de samme journalister der kaldte iPhone 3G for et flop, kaldte iPhone 4 for et flop og så videre - samtidig med at Apple ændrede branchen og blev verdens mest profitable mobilproducent. Man skulle tror, at de var blevet klogere med tiden, men de tror åbenbart at ting bliver sande, hvis bare man gentaget dem tilstrækkeligt ofte.

Kritikken er dog totalt forfejlet, og vidner mest af alt om nogle journalister der har det svært med forholdsregning. Flop-argumentet synes nemlig hængt op på, at iPhone 5c sælger dårligere end iPhone 5s, og derfor nødvendigvis må være en fiasko. Men holdt op mod verdens bedst sælgende smartphone, iPhone 5s, vil det meste fremstå som dårligt sælgende.

Et sundhedstegn for Apple

Tallene fortæller os i virkeligheden ikke andet end at Apples kunder foretrækker iPhone 5s frem for iPhone 5c. Men har man to telefoner i sortimentet, vil den ene selvfølgelig sælge dårligere end den anden. Bruger man kritikernes argumentation vil man altid have en fiasko i sit sortiment. Der vil altid være en taber i flokken. Samler du verdens to bedste marathonløbere og lader dem løbe om kap, er der pinedød en af dem der vil komme før den anden. VM-finalen i fodbold vil altid have en vinder og en taber. Trækker du strå vil det ene altid være kortere end det andet. Den kan ikke være anderledes.

At iPhone 5c relativt set klarer sig dårligere end iPhone 5s er ikke en indikator på fiasko. Tværtimod. For det første er det forventeligt, og for det andet et sundhedstegn for Apple. Det havde været lang værre for Apple, hvis folk havde foretrukket den billige telefon og ladet den dyre bliver på hylderne. Det er det problem Apples konkurrenter kæmper med. Apple derimod har med iPhone 5c fået en telefon, der ikke kannibaliserer på topmodellen, men tværtimod stjæler kunder fra de andre producenter. Præcist som planlagt af Apple.

Vi skal vist have redefineret definition på "fiasko"

Problemet med forholdsregning er, at det ikke siger ret meget, hvis ikke det bliver holdt op mod noget andet. Forholdet mellem iPhone 5s og iPhone 5c har ifølge nogle undersøgelser ligget på omkring 70/30 i sidste kvartal (men er dog siden faldet noget). Forholdet mellem hedengagne Steve Jobs' formue og Lars Larsens fra Jysk, er nogenlunde det samme. Men Lars Larsen har dog stadig 25 milliarder kroner, og lige så lidt Lars Larsen kan betegnes som en fattigrøv lige så lidt kan iPhone 5c betegnes som en fiasko.

Misseren opstår fordi journalisterne undlader at forholde sig til helheden. Det kan godt være, at iPhone 5c udgør den mindste del af iPhone-kagen, men da kagen er ekstremt stor, er det alligevel et ret pænt stykke. Alligevel holder gruppen af kritikere fast i at iPhone 5c er en fiasko. Hvis det er målestokken, så lad os da lige se på hvad der ellers er en fiasko.

Salgstallene for iPhone 5c var omkring 13 millioner i sidste kvartal. Det er dobbelt så mange som alle BlackBerrys telefoner til sammen (6 mio). Det er mere end salget af alle Nokias Windows Phone-telefoner til sammen (8 mio). Det er mere end Samsungs flagskib Galaxy S4 (9 mio). Det er 5-6 gange mere en LG's flagskib G2 (2 mio).

Den sætter lige som betegnelsen "fiasko" og "flop" i et nyt perspektiv, ikke sandt? Vi hører aldrig noget om, at ingen gider købe de andre producenters topmodeller, mens det er forsidestof at Apples sekundære telefon ikke sælger så godt som iPhone 5s. Det kan man jo så tænke lidt over - eller have røde ører over, alt efter hvor i nyhedskæden man befinder sig.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.