Apple har annonceret at Apple Music fra juni begynder at understøtte rumlig lyd via Dolby Atmos samt Lossless Audio. Det er to forskellige ting, der ikke har noget med hinanden at gøre, eller har noget til fælles. Bortset fra at de giver bedre lydkvalitet.

Inden du bliver alt for begejstret, så læs lige med her, for i praksis er der et kæmpe problem. Apples egne hovedtelefoner understøtter nemlig slet ikke Lossless Audio.

Dolby Atmos fungerer uden problemer

Jeg starter med den gode nyhed, nemlig Dolby Atmos. Dolby Atmos er det man også kalder rumlig lyd eller Spatial Audio. Det betyder, at lyden er mikset i mange flere kanaler end man er vant til fra to-kanals stereolyd. For at kunne afspille Dolby Atmos er det eneste, der kræves i praksis, at man har en dekoder eller afspiller, der genkender formatet, og kan sørge for at lyden bliver fordelt korrekt i et rigtigt 7-kanals Atmos-setup eller via de to højttalerenheder i et sæt hovedtelefoner. Det kan nyere iPhones eksempelvis. Derfor kan man bruge hvilken som helst producent af hovedtelefoner tilsluttet ens iPhone for at at høre Dolby Atmos. Ingen ben i det.

På farten vil du derfor unset setup altis få den gode Dolby Atmos-lyd via dine hovedtelefoner. Derhjemme kræver det, at dit musikanlæg understøtter Dolby Atmos, og derfor at du i princippet har et system med 7 højttalere. Læs mere om det her: Hvad er Dolby Atmos og hvordan kan jeg høre det?

Lossless Audio fungerer ikke med Apples egne hovedtelefoner

Mere problematisk bliver det, når det handler om Lossless Audio. Det er i princippet bare musik, der er komprimeret mindre end normalt, og derfor kræver større båndbredde og mere plads. Det kan eventuelt også have en højere samlingfrekvens og kaldes så Hi-res Lossless Audio, og kræver endu mere plads og båndbredde.

Der skal kort sagt mere data gennem systemet. Og det er faktisk et problem, fordi trådløs lyd i praksis er gået hen og blevet standard. Trådløs lyd, hvilket vil sige Bluetooth, er slet ikke beregnet til så stor dataoverførsel som Lossless Audio kræver. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, og vil aldrig nogensinde komme til det. Det er ikke et spørgsmål om vilje eller opfindsomhed, men en fysisk umulighed. Nogle producenter af trådløse hovedtelefoner vil givetvis påstå noget andet, men det er forkert, og skal ikke betragtes som andet end varm luft.

Her er forklaringen

Apple Music kan streamer to forskellige typer af Lossless Audio. Den ene er det man kalder CD-kvalitet, mens den anden er endnu bedre og hedder Hi-res Lossless, altså højopløselig tabsfri lyd. Det bedste af det bedste.

Båndbredden for lyd i CD-kvalitet er 1.411 kbit/s, mens den for Hi-res lyd er hele 9.216 kbit/s.

Den teoretiske maksimale overførselshastighed for Bluetooth v5 er 1.400 kbit/s. I praksis ligger den noget lavere. I teorien kunne man derfor godt lige med nød og næppe bruge Bluetooth til CD-kvalitet. I praksis går det ikke. Og slet ikke til Hi-res Audio. Bluetooth er simpelthen ikke hurtigt nok.

Lossless Audio over Bluetooth er en fysisk umulighed. Slut.

Surt for Apples egne AirPods - også de dyre AirPods Max

Det betyder også, at alle Apples trådløse hovedtelefoner som AirPods, AirPods Pro og endda de hundedyre 'HiFi'-hovedtelefoner AirPods Max ikke understøtter Lossless Audio. Apples HomePods gør heller ikke. Det er ikke noget Apple rigtigt gør opmærksom på, da det jo er lidt kikset at lancere end kvalitetsforbedring, som i praksis ikke kan bruges til noget på Apples egne trådløse hovedtelefoner eller andre producenters for dens sags skyld.

Vil man have Lossless Audio skal man bruge en kablet forbindelse. Længere er den ikke. Og her er der igen problemer med Apples eget grej.

Apples absolut bedste hovedtelefoner er AirPods Max. De er trådløse, og det kan som forklaret ikke bruges til Lossless Audio. Men AirPort Max har også mulighed for at bruge en kablet forbindelse via Lightning. Det fungerer bare heller ikke. Hvis man afspiller et musiknummer i Lossless kvalitetet på sin iPhone, bliver lyden konverteret til et analogt signal, når man tilslutter hovedtelefoner via kabel. Med analoge hovedtelefoner ville vi være i mål.

Problemet er at AirPods Max er digitale. De konverterer det analoge signal til et digitalt signal, der kan bearbejdes af lydprocessoren i hovedtelefonerne inden det igen konverteres til analog lyd. Problemet er, at denne re-digitalisering ikke er identisk med den oprindelige lydfil. Derfor er der ikke længere tale om tabsfri lyd, der er defineret som værende 100% identisk med det oprindelige mix. Kvaliteten i AirPods Max vil være god, men ikke identisk med originalen.

Du kan sammenligne det med en skrev tekst på dansk, som oversættes til engelsk (af iPhonen). Herefter transmitteres den oversatte tekst til AirPods Max, der oversætter tilbage til dansk. Det siger sig selv, at den sidste danske tekst næppe svarer 100% til den oprindelige. Det fungerer simpelthen ikke.

Jeg har endda ikke været inde på, at Apples egne enheder slet ikke kan afpille Hi-res Lossless Audio. De har simpelthen ikke indbygget en tilstrækkelig god lydprocessor. Vil man høre musik i Hi-res skal man derfor investere i en ekstern konverter. Det man kalder en DAC (Digital til Analog Converter). Men den tager jeg på et andet tidspunkt.

Hvad gør man så?

Hvis du vil have Lossless Audio, skal du først og fremmest altid bruge kablede hovedtelefoner. Altid. Men som forklaret er det alligevel ikke engang altid nok. Apples egne hovedtelefoner klarer for eksempel ikke opgaven. Spørgsmål er om andre moderne såkaldt digitale hovedtelefoner gør, eller om de lider af de samme unoder som AirPods Max. Jeg vil næste tro det. Så anskaf et par old school analoge hovedtelefoner der ikke manipulerer digitalt med lyden. Og husk at dette så kræver en Lightning-til-jack-adapter. Held og lykke!

Alternativt skal du bruge et rigtigt stereoanlæg i den dyrere ende, men det har jo ikke så meget med iPhonen at gøre på farten. Sonos understøtter eksempelvis visse typer af Lossless Audio. Hvordan det lige spiller sammen med Apples format ved jeg ikke endnu.

Min anbefaling

Når det er sagt, så er det et åbent spørgsmål, om man overhovedet kan høre forskel på Lossless Audio og almindelig komprimeret lyd. Min påstand er, at langt, langt de fleste ikke kan. Derfor spiller det i virkeligheden ikke nogen rolle i praksis, hvorfor hele Apples PR omkring Lossless Audio ikke er andet en fis i en hornlygte.

Glem alt om Lossless Audio på iPhonen. Det kan ikke lade sig gøre i praksis - og du vil sikkert alligevel ikke kunne høre forskel. Så lad være med at fare ud og købe nye hovedtelefoner for at komme med på vognen. For det kommer du alligevel ikke.

Der er andre ting end Lossless Audio, der er bestemmede for den oplevede lydkvalitet. Og glæd dig i det mindste over at den rumlige Dolby Atmos lyd i hvert fald fungerer. Prøv for eksempel at høre denne video via dine hovedtelefoner for at få en ide om, hvad det går ud på.

Går du meget op i god lyd, så nyd den tabsfrie lyd over dit rigtige stereoanlæg, mens du sender en tanke til Apples udfasning af jack-stikket og den ensidige satsning på monoagtig lyd via trådløse enkelthøjttalere.

Scroll ned for at se kommentarer