De europæiske teleoperatører er ifølge Bloomberg gået sammen om et yderst mærkværdigt krav til Apple, Google, Facebook andre der leverer tjenester, der resulterer i et højt dataforbrug. Teleselskabrene vil have Apple etc. til at være med til at betale for infrastrukturen - det vil sige sendenettet. Trækket kommer fordi mane operatører har problemer med at håndtere de hastigt stigende datamængder, som moderne smartphones genererer.

"Indholdsudbydere oversvømmer netværket uden noget incitament til at skære ned" siger den administrerende direktør for France Telecom, Stephane Richard. "Det er nødvendigt at lave et system, hvor indholdsudbyderne betaler i forhold til, hvor meget de bliver brugt."

Teleselskabrene mener, at den nuværende forretningsmodel for databrug er økonomisk uholdbar, fordi det kræver milliarder af dollars at sørge for at sendenettet bare kan holde trit med udviklingen. Indholdsudbyderne på den anden side mener, at da de ikke får del i teleselskabernes indtægter, kan de ikke se, hvorfor de skal bidrage til at betale for disse selskabers infrastruktur.

Kæden hopper af

Hvis ikke kæden allerede er hoppet af for teleselskaberne så, sker det da noget så eftertrykkeligt her. Det svarer til, at man kræver at VW, Citroën og Toyota skal betale for de veje vi kører rundt på, fordi de producerer biler der slider på vejene. Eller at Kuponnyhederne (eksisterer de endnu?) skal betale til Post Danmark fordi de er med til at øge brevmængden. Hvis teleselskaberne ikke kan få butikken til at løbe rundt, må de da bare hæve priserne overfor de kunder der rent faktisk bruget deres netværk. Hvorfor alle mulige andre skal betale, er mig en gåde.

Måske ligger problemet i, at telebranchen i årevis har drevet forretning ud fra en ide om en uigennemsigtig prisstruktur med tilbud om telefoner til en krone. Når kunderne så rent faktisk tillader sig at bruge af teleselskabernes kerneydelse (tale og data) og begynder at stille krav til kvaliteten, så har vi balladen, for det havde selskaberne jo ikke regnet med. Nu skal de pludselig til at levere varen og bliver stillet til regnskab. Vi kunder kan have svært ved at gennemskue abonnementspriser, tilbagebetalingsrater og så videre, men kvaliteten og hastigheden på mobilnetværket opdager vi med det samme. Bare ærgeligt for teleselskaberne at de har satset på det første og ikke det sidste. De har så længe man kan huske, udelukkende slået på at kunne tilbyde den laveste pris på først og fremmest selve telefonen, mens abonnementet til gengæld har været dyrt. Det betyder også, at de (mange) penge folk har betalt i abonnement ikke har været brugt til at øge kvaliteten af sendenettet, men til at sænke prisen på selve telefonen. De har vænnet folk til lave priser og bliver derfor nu nervøse over folks reaktion, når de bliver nødt til at hæve priserne. Så hellere forsøge at tørre regningen af på nogle andre, synes strategien at være.

Hvis teleselskaberne får held med deres manøvre, bliver det næste vel, at træskoproducenter skal sende et årligt bidrag til staten, fordi træsko slider mere på gulvet end sko af gummi.

Lad mit forslag til teleselskaberne være: Drop tilskudene til folks mobiltelefoner og koncentrer jer om jeres kerneydelse; at levere og godt og solidt mobilnet. Hvis nu i lod en mobiltelefon kostede det den reelt koster og abonnementet det samme, så ville i ikke stå i denne situation.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.