Efter at have ventet i op til 15 timer foran Telias butik på Amagertorv i København for at få fingre i en iPhone 5, måtte flere kunder gå skuffede hjem. Ikke fordi der hurtigt blev udsolgt, så der ikke var nok iPhones til alle i køen, men fordi Telia kun havde tre af de seks modeller på lager: 16GB i begge farver og 32GB i sort.

Dagen og aftenen var ellers forløbet i rigtig god stemning. Telia havde uddelt regnslag og paraplyer, og der havde rigeligt med varme drikke, slik og mad. Op til midnat, hvor butikken åbnede, var der danseshow foran butikken, og i butikken var der en DJ, der spillede musik.

Telia havde forberedt sig grundigt - men havde ikke taget højde for det hele

I dagens anledning havde Telia åbnet hele 14 kasser, så køen kunne blive afviklet hurtigt, og folk i køen havde på forhånd udfyldt et skema med oplysninger om telefonnummer etc. Telia havde med andre ord forberedt sig rigtigt godt på at få lanceringen af iPhone 5 til at glide i olie.

Men da nogle af de første i køen kom til og bad om en hvid iPhone 5 med 32GB, var svaret, at det havde de ikke. Først blev det betragtet som en joke overfor folk, der havde ventet i 10-15 timer, men langsom gik det op for folk, at den var god nok. Trods flere udmeldinger til køen om, at der var rigeligt med iPhones til alle, var det altså kun halvdelen af modellerne, man kunne købe.

Nu skal Telia selvfølgelig ikke stilles til regnskab over for Apples luner med hensyn til, hvilke modeller, der havner hvor, men hvorfor fortalte Telia ikke til de ventende kunder, at der kun var tre modeller tilgængelige før i det øjeblik, de stod ved kassen? Så havde folk haft tid til at overveje situationen. De kunne have valgt at gå hjem, eller i ro og mag beslutte sig for en af de andre modeller.

Telias loyalitet bør ligge kos kunderne

Allerede klokken 10 om formiddagen fik Telia leveret iPhones til butikken, og man skulle derfor forvente, at de må have været bekendt med lagersituationen, så de kunne fortælle folk det. Ifølge Mette Honoré, Telias kommunikationschef for mobil, havde Telia dog fået instrukser fra Apple om, at de ikke måtte pakke telefonerne ud ved ankomsten. Så på trods af, at telefonerne har stået i butikken i 12-14 timer, er der ingen der har vidst hvor mange, der reelt var af hver model. Der er ingen tvivl om, at Apple næppe er de nemmeste at danse med, men hvis tingene er foregået som Telia beskriver, så har Telia valgt at lægge loyaliteten det forkerte sted.

De kasser burde have været åbnet meget tidligere uanset Apples instrukser om det modsatte. Der er jo ikke ligefrem tale om statshemmeligheder. iPhone 5 har været til salg i en uge i andre lande, og her i Danmark er forudbestilte iPhone 5, jo blevet håndteret de seneste dage alligevel, for ellers ville folk ikke kunne modtage dem med posten i dag.

Telia erkende, at sagen burde have været håndteret anderledes

Folkene i køen fungerer i princippet som Telias ambassadører ved at sikre masser af omtale og hype omkring lanceringen. Men nu føler nogle ganske enkelt at deres loyalitet over for Telia er bliver svigtet. Det er specielt ærgerligt fordi dagen jo have været rigtig god, og der ellers var styr på det hele.

Telia erkender da også, overfor iPhoneguide, at de skulle have brugt nogle ressourcer på at kigge leverancerne igennem op til midnat, og at det naturligvis vil ske næste gang. "Vi burde naturligvis også have lavet en forventningsafstemning med vores kunder.", siger Mette Honoré.

Telia vil desuden gøre alt hvad der er muligt for allerede i dag at skaffe de kunder der i går gik forgæves (og som blev skrevet op) for hurtigt at skaffe dem den ønskede model allerede i dag.

Telia: Det sker ikke igen

"Vi håber, der trods alt vil være en smule forståelse for, at der kan ske fejl i en situation som denne. Vi prøver at tænke på alt, og vi arbejder altid hårdt for, at en iPhone Launch skal blive en rigtig god oplevelse for alle. Deadlines er korte, og der er en del ubekendte.", siger Mette Honoré, der også lover, at det ikke kommer til at ske igen.

Det skal selvfølgelig understreges, at langt de fleste gik glade hjem med en sprit ny iPhone 5 i hånden.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.