I vel omkring 10 år har jeg hvert år til jul benyttet mig af Apples mulighed for at bestille trykte produkter via først iPhoto og nu Fotos. Jeg har købt en kalender til min egen familie samt 2-3 stykker til forældre etc. Kalenderen har indeholdt personlige billeder fra året der er gået. Den har hvert eneste år skabt stor glæde og det er efterhånden blevet en lille tradition. Udover personlige billeder har vi sat pris på muligheden for også at få trykt personlige mærkedage i kalenderen. Og hold på hvor har det været nemt. Ind i Foto, vælge billeder og dagen efter var kalenderen i postkassen.

Men nu har jeg købt min sidste kalender. Ikke med min gode vilje men fordi Apple har besluttet at stoppe deres service med trykte produkter der udover kalendere omfatter forskellige bøger, kort etc. Apple har meddelt at tjenesten stopper den 30. september i år. Dette er den sidste dag man vil kunne bestille en trykt produkt gennem Fotos. Herefter vil man være afhængig af at tredjepart tilbyder det samme. Det kan også være fint nok, men 100% identisk med Apples tjeneste bliver det nok næppe.

Jeg er helt på det rene med at Apple selv styrer deres forretning og at lige præcis denne tjeneste næppe har genereret ret mange penge til Apple. Men på en eller anden måde er det alligevel essensen af hvad Apple står (eller stod) for. Den enkle og bekvemme tilgang til tingene. De små ting der kan synes ligegyldige men som differentierer Apple fra konkurrenterne. De tog der gør at man som Apple-bruger føler man får det ekstra. Det kan godt være at man kun bruger 0,01% af sin tid på lige netop denne tjeneste, men alligevel kan det være den lille ting der gør at man synes at Mac er et bedre match end Windows.

Jeg hører ikke til dem der mener at det er Tim Cook der ødelægger Apples ånd og at alting var meget bedre under Steve Jobs. Slet ikke. Jeg tror ikke Tim Cook beskæftiger sig med den slags småting, og jeg er i bund og grund ikke ude på at få sat fingeren på den skyldige, selvom der et eller andet sted må sidde en ansvarlig med et regneark og godte sig over at have fundet lidt håndører. Jeg er heller ikke ude på at få beslutningen gjort om - selvom det ville glæde mig. Mit ærinde er at gøre alle folk opmærksom på at selv de små ting her i livet kan være værd at holde fast i. Måske er det alle de små ting omkring et brand eller et produkt der i virkeligheden giver brandet dets værdi og gør folk loyale. Ting der måske umiddelbart ikke direkte gavner bundlinjen, men som indirekte har stor betydninger. Der findes masser af den slags eksempler. Min kæphest er de forretninger der mener at de skal malke de kunder der kommer for at bruge penge ved at indføre parkeringsafgifter. Tænk at uddele p-bøder til loyale kunder. Hvem der mener at det i længden skulle være en god forretning er mig en gåde. Den slags eksempler er der som sagt mange af. Apple har hidtil i mange tilfælde gået mod strømmen og holdt fast i de små ting. Det bliver dog mere og mere sådan, at også hos Apple skal enhver kilde - stor som lille - malkes til det yderste mens de små ting skæres væk.

Om det bare er tidsånden ved jeg ikke. Men Apple skal passe på, at de ikke skaber et hul i markedet til et nyt Apple der satser på klassiske Apple-dyder som god service, ordentlighed og de små juveler hist og her.

Hvil i fred fotoprodukter.