Da Apple præsenterede deres skybaserede musikservice kaldet iTunes Match forleden dag, blev der ikke lagt ret meget vægt på, at den var forbeholdt amerikanerne. Det til trods for, at Apple har langt flere kunder uden for USA ind i USA. Det kan virke lidt underligt at blæse en nyhed så stort op, når den i virkeligheden vedrører et mindretal af ens kunder, men det er selvfølgelig Apples eget valg.

Problemet ligger i rettighedsspørgsmålet, som Apple først skal have forhandlet på plads i de enkelte lande. Den slags tager tid - lang tid. I England udtaler en talsmand fra rettighedsorganisationen Performing Right Society, at der ikke sker noget i landet før tidligst i første kvartal 2012, det vil sige om 6-9 måneder. Han siger, at forhandlingerne med Apple er på et meget tidligt stadie og at parterne er meget langt fra at underskrive en aftale. En repræsentant fra pladebranchen bakker op og siger, der ikke sker noget før 2012.

Det kan lyde meget underligt, da det er præcis de samme pladeselskaber, der allerede har indgået aftale i USA, der nu er afventende i England. En af de ting de venter på er, at de vil se hvad der sker med slaget i USA, før de beslutter sig.

Pladebranchen driver folk til fildelingstjenester

Det er præcis den slags ting, der har bragt pladebranchen i den situation de befinder sig i nu. Det vil sige, at folk finder det de skal bruge via fildelingstjenester. Det kan godt være, at pladeindustrien gider vente 9 måneder, men det gør forbrugerne ikke. En så stor mangel på forståelse for ens egne kunder finder man ingen andre steder - det skulle da lige være i filmbranchen, hvor problemet faktisk er endnu større. Her tror filmselskaberne er de kan styre markedet med kunstige regionsinddelinger og andre spidsfindigheder. Som sagt er resultatet bare, at kunderne findes ders indhold på anden vis.

Så svært bør det heller ikke være, at få de aftaler på plads. Måske er det på tide, at der kommer en fælles europæisk (EU) lovgivning på plads, så Apple og andre ikke skal forhandle med hvert enkelt land, men kan nøjes med EU som et hele. Det giver absolut ingen mening, at noget så gammeldags som landegrænser, skal være begrænsende for, hvor man kan købe digital musik eller film.

Måske får vi aldrig iTunes Match i Danmark

Vi man skal forsøge at gætte på en tidshorisont, kan man jo sammenligne med åbningen af iTunes Store. Det skete i USA i oktober 2003. Otte måneder senere kom Frankrig, Tyskland og England til. I Danmark måtte vi vente indtil maj 2005. Altså en ventetid på 19 måneder. Man kan også samenligne med åbning for filmsalg i iTunes i 2006. Her er kun et par håndfuld lande i hele verden kommet med på vognen siden da, og her i Danmark, er vi som bekendt ikke blandt de heldige.

Et optimistisk bud på hvornår iTunes Match kommer til Danmark er altså 9 måneder, men det pessimistiske er, at det aldrig kommer.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.