I 16 år har analysefirmaet Piper Jaffray to gange om året taget pulsen på de amerikanske teenagere og undersøgt deres forbrugsvaner. Selvfølgelig fordi de udgør et stort kommercielt marked, og fordi de generelt er pejlemærke for fremtidens tendenser. Det er derfor en yderst relevant undersøgelse. Piper Jaffray er ganske grundige i deres arbejde. Det er ikke bare en håndfuld teenagere fra det lokale gymnasium, der udspørger. I det netop offentliggjorte undersøgelse har de spurgt hele 6.500 teenagere fra 46 amerikanske stater om deres forbrugsvaner. Undersøgelsen kan derfor betragtes som værende et ganske præcis billede at amerikanske teenagere som helhed.

iPhonens popularitet sætter ny rekord

Som sædvanlig viser undersøgelsen at iPhonen er den klart mest populære telefon blandt de unge. Hele 69% af de amerikanske teenagere har en iPhone. Det er det højeste antal nogensinde, omend det dog ser ud til at have fundet et stabilt niveau. Siden efter er det således kun steget 2 procentpoint. Lysten til at købe er der dog intet galt med. Hele 75% af teenagerne oplyser at de forventer at deres næste telefon skal være en iPhone. Det er også ny rekord. Kun 19% oplyser at de regner med at købe en Android-mobil. BlackBerry ligger og roder på 1% og Windows Phone er slet ikke med på listen.

Hvad tablets angår er iPaden stadig den mest populære med 48%, men generelt har færre teenagere en tablet end for bare et halvt år siden - flere og flere udtrykker dog lyst til at købe en iPad igen.

Populariteten af smarture begynder så småt at stige

Antallet af smarture er også begyndt at stige. Sidste forår befandt de sig på 5% af de unge amerikaneres underarme. I efteråret var det 9% og nu er det steget til 12%. Blandt smarturene er Apple Watch det mest populære med 71% af markedet. Kigger man på fitness-trackere generelt er Apple Watch dog langt bagefter Fidbit der dominerer total med 71% foran Nike med 12% og Apple Watch med 6%. Samsung må tage til takke med 0%.

Undersøgelsen handler langt fra kun om Apple. Typisk viser den også at de unge amerikanere ikke vurderer Facebook som særligt vigtigt (de bruger det bare), og at de store amerikanske knægtes køb af computerspil kun overgås af køb af mad og tøj. Aldrig har de brugt så mange penge på spil som nu. Ellers handler det mest om hvilket tøj de unge køber, hvor de spiser og så videre.

Du kan se et lille udpluk af undersøgelsen her: Piper Jaffray teen survey spring 2016

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.