iPhone-præsentation: Et umenneskeligt pres

New York Times har en meget interesant artikel om hvad der foregik i kulisserne før en af de mest opsigtvækkende produktpræsentationer i Apples historie - præsentationen af iPhonen den 9. januar 2007.
På det tidspunkt eksisterede der kun omkring 100 prototyper. Mange af de med synlige fabrikationsfejl. Til trods for at disse prototyper var meget ustabile og stadig i udviklingsfasen, insisterede Steve Jobs på, at der skulle være en live præsentation af iPhonen på scenen. Et af problemerne var, at den ofte helt tilfældigt tabte opkald, mistede internetforbindelsen, frøs eller lukkede ned. Alt sammen meget uheldigt, når verdenspressens øjne hviler på en.
iPhonen kunne eksempelvis ikke afspille en hel sang uden af afspilleren crashede. Sendte man en mail efter at have surfet på nettet, crashede den også. Man kunne dog fint sende en mail og efterfølgende surfe. Via gentagne forsøg og eksperimenteren fandt udviklerne en gylden vej, hvor man ved at udføre ting på en bestemt måde i en bestemt rækkefølge kunne få iPhonen til at se ud som om den virkede, som den skulle.
Der var ingen nødplan i tilfælde af, at den ikke virkede. Det betød, at hele holdet var udsat for et nærmest umenneskeligt pres. Inklusive Steve Jobs. Han havde normalt 100% styr på alting forud for den slags præsentationer - inklusive nødplaner. Det havde han ikke denne gang. Men selvom der var rigtigt mange ting, der kunne have gået galt, så gik præsentationen fuldstændigt gnidningsløst. Præsentationen af iPhonen var en af de bedste præsentationer Steve Jobs nogensinde gav. Det viser selvfølgelig også lidt om, hvor dygtig har var til den slags.
Den lange artikel kommer i det hele taget meget godt rundt omkring hele processen med at udvikle et helt nyt produkt og samtidig sørge for, at ingen uden for den lille lukkede gruppe kendte noget til det.