I går skrev vi om en læser med en defekt iPhone, der var blevet afvist af Humac/Apple fordi skærmen på iPhonen havde en lille ubetydelig revne. Revnen gjorde at han ikke kunne få skiftet batteriet og power-knappen, som Apple ellers erkender er fejlbehæftet. Heldigvis endte den historie godt, da teleselskabet 3 byttede telefonen til en ny.

Butik: "Er meget ridset"

En ny histore viser at der ikke var tale om en enlig svale. En anden læser skriver således til iPhoneguide, at har har haft indleveret sin iPhone hos Humac i Lyngby for at få den repareret for de samme to fejl, batteriet og power-knappen, som den første læser. Apple erkender fejlen, så det burde være en ren formsag at få det klaret.

I butikken udfylder personalet en reparationsrapport, hvori det noteres at iPhonen er "meget ridset". Dette protesterer læseren imod, da han ikke mener det er tilfældet - den har blot et mærke eller hak på iPhonens ramme. Ikke and end en kosmetisk skade. I butikken siger de, at det er ren formalia, og at det ikke vil få nogen betydning.

Reparationen afvises

Efter tre uger får læseren dog telefonen tilbage med besked om, at de ikke vil reparere den, fordi den er ridset. Læseren klager til Apple og får via telefonen fat i en dansk såkaldt senior specialist hos Apple. Denne specialist mener at telefonen selvfølgelig skal repareres, men skal lige tjekke det og lover at vende tilbage. Det gør seniorspecialisten dog aldrig. Af mailkorrespondancen, som jeg har fået indblik i, fremgår det af læseren gentagne gange rykker for en henvendelse og bliver lovet en opringning, men hver gang kommer der noget på tværs, så seniorspecialisten ikke får ringet. Til sidst komme der dog en mail, hvori han kortfatter oplyser, at når værkstedet har afvist en reparation, så er det en endelig afgørelse, som ikke kan laves om. "Er den blevet afvist én gang, kan jeg ikke gøre noget.", skriver han.

Apple specialist: Mærker på telefonens ramme er nok til at afvise en reparation

Seniorspecialisten mener, at de mærker der er på telefonens ramme er nok til, at værkstedet ikke kan skille telefonen ad, uden at skulle skifte rammen også. Da rammen med de mærker den har, ikke dækket af garantien, kan de defekte dele heller ikke blive skiftet, lyder begrundelsen.

Læseren har altså måtte opgive af repareret sin defekte iPhone for de to produktionsfejl med henvisning til, at rammen på iPhonen var for ridset. Det svarer til, at en cykelsmed ikke vil lappen ens cykel, fordi ringeklokken ar fået en skramme.

Vi har kontaktet Humac med en række spørgsmål og bedt om deres syn på sagen med afviste reparationer, men de har ikke svaret på vores henvendelse.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.