Da Apple i sidste uge præsenterede sine to nye iPhones, iPhone 7 og iPhone 7 Plus, var en af de største nyheder at de er vandtætte. iPhone 7 er certificeret efter IP67-standarden, der betyder at den kan tåle kortvarig neddykning i vand op til 100 cm’s dybde i indtil 30 minutter. Med Apples ord er iPhone 7 "Stænk-, vand- og støvafvisende". Det betyder at man kan bruge den i regnvejr og at den ikke tage skade af at blive tabt i en vandpyt, men at den ikke er beregnet til decideret undervandsbrug. Man skal også bemærke, at beskyttelsen ikke nødvendigvis er permanent, men at den formindskes i takt med den almindelige brug af iPhonen.

Garantien dækker ikke

At iPhonen markedsføres som vandtæt betyder dog ikke, at man kan få skiftet sin iPhone, hvis den tager skade af vand. Apple skriver i forbindelse med iPhonens specifikationer specifikt, at "Garantien dækker ikke væskeskade." Det kan måske umiddelbart lyde underligt, når nu Apple fortæller at iPhonen er vandtæt. Det har dog den praktiske årsag, at Apple ikke kan se på en væskeskadet iPhone, om den har været udsat for betingelser ud over det IP67 dækker. Hvis Apples garanti dækkede væskeskader, var det en meget nem måde at få en ny iPhone på: Smid den i vandet og vent på at den går i stykker, så den kan ombyttes. Dette adskiller sig i øvrigt ikke fra andre funktioner. Apple producerer eksempelvis Apple Watch med safirglas, der i princippet er ridsefrit, men Apples garanti dækker ikke, hvis det alligevel skulle ske.

Reklamationsretten dækker alle fejl og mangler

Når det er sagt, så gælder den lovbefæstede 2 års reklamationsret stadig. Så er iPhonen gået i stykker under almindelig brug i forhold til hvad producenten stiller i udsigt, så skal den selvfølgelig repareres. En mangel i vandtætheden er således en mangel på lige fod med alle andre mangler ved et produkt. Apples garanti er noget der ligger ud over reklamationsretten, så selvom Apple tager forbehold for væskeskade i deres garanti, spiller det ingen rolle i forhold til reklamation over et mangelfuldt produkt. Så længe man har behandlet det efter forskrifterne, selvfølgelig.

Traditionelt har de danske forhandlere dog overordentligt svært ved at adskille garanti og reklamationsret. Formodentligt fordi Apple betaler for problemer under garantien, mens de selv skal betale når det handler om reklamationsretten. Derfor bruger mange forhandlere Apples manglende garanti som argument for at afvise reklamationer, selvom de to ting altså ikke har noget med hinanden at gøre. Den slags numre har vi se mange af de sidste år år, så mon ikke problematikken bliver aktuel, når de første væskeskadede iPhones dukker op?

Har du en ældre iPhonen, der ikke er vandtæt, er det bedste stadig at følge de generelle råd til at redde en vandskadet iPhone.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.